De vegades tenim la sensació que hi ha diverses esglésies
catòliques paral·leles. Que dins la mateixa religió es troben grups
ideològicament oposats. Que el cristianisme té moltes lectures i
que els dogmàtics resisteixen en els seus búnquers tant com els
liberals. Confondre, escandalitzar i contradir és quelcom que marca
molts moments històrics de l'Església oficial i per això són
d'admirar tots aquells que en un determinat moment del passat es
mostraren contestataris, com Teresa de Jesús o Teresa de Calcuta.
La Revolució espanyola de 1868, anomenada Revolució de Setembre o
la Gloriosa, fou un procés iniciat amb l'enderrocament d'Isabel II,
el setembre d'aquell any, quan demòcrates, progressistes i la Unió
Liberal, que havien format el 1866 el Pacte d'Ostende, donaren
suport a l'alçament iniciat per Prim i Topete. Isabel II abandonà
el país, Serrano ocupà la regència i Prim, la presidència del
Govern.
L'aixecament federal, el 1869, i la feblesa de la monarquia
d'Amadeu I provocaren l'abdicació d'aquest i la proclamació de la
Primera República. Però no hi ha truita sense ous romputs ni efecte
sense causa. Els governs d'Isabel II foren desastrosos des dels
punt de vista polític, social i econòmic. Un Estat en bancarrota
permanent, incapaç de donar una solució a les guerres civils i
negat a formar part de la Revolució industrial, que només tendrà
una certa significació a Catalunya i el País Basc. La història
mesetària de sempre. I dins aquella societat, dues castes de
capellà o religiós: el que es creia ser la veu de Déu i el que es
conformava a ser la veu dels pobres. A aquesta segona casta
pertanyia mossèn Gili Vives, fundador de la Congregació de les
Germanes de l'Empar, moviment que només havia tingut un semblant a
França. Gran administrador, bon conductor de la Junta Provincial de
Beneficència, era l'ànima pública i la veu esperançada dels més
humils, dels nins orfes i els vells abandonats, dels malalts i el
bojos. De tal manera va dur les coses, tot aprofitant un cèntim, i
donant claror allà on hi havia fosca, que l'Hospital Provincial, la
Inclusa i el Manicomi passaren per ser dels més ben instal·lats
d'Espanya i també més ben servit, amb un personal de religioses
voluntàries que no escatimava temps ni atencions. Mossèn Gili
Vives, per altra banda, posà la seva fortuna personal al servei de
la causa i treballà sempre seguit en els avançaments materials,
morals i intel·lectuals de les persones que amb ell col·laboraven.
Pedagògicament parlant es podria considerar un precedent de
l'escola feminista, ja que volia que les seves alumnes coneguessin
una feina o un ofici que en cas de necessitat les pogués proveir
d'una certa independència econòmica. Amb tot plegat, no és estrany
que li ploquessin enemics dins i fora del clergat. Tant és així
que, proclamada la Revolució del 68 a Palma, el benefactor fou
destituït, injustament, de tots els seus càrrecs. Una vegada més
els justs pagaven pels pecadors. Els de la veu humil dels pobres
per causa dels pomposos xerraires que es creuen esser la veu de
Déu.
MIQUEL FERRÀ I MARTORELL
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.