El MoMA de Nova York porta les fotos de Lee Friedlander a Palma

Munich i Paris són algunes de les ciutats que han acollit la mostra

TW
0

La fotografia de Lee Friedlander avança de la correcció del retrat publicitari a la sensualitat dels cossos nus, dels freds monuments patriòtics als esplendorosos cirerers florits del Japó, dels grisos carrers de Nova York als oberts paisatges de l'oest nord-americà. Aquests són alguns dels elements que es desprenen de la mostra que s'inaugurà ahir al CaixaForum de Palma i que reuneix més de 500 fotografies d'aquest artista nascut a Aberdeen (Washington) al 1934.

A la presentació d'ahir assistiren no sols els representants de la Fundació La Caixa sinó també Peter Galassi, comissari de l'exposició i conservador en cap del departament de fotografia del Museu d'Art Modern de Nova York (MoMA). Galassi afirmà que Friedlander és un dels «artistes més importants de la història de la fotografia» capaç de convertir el que alguns considerarien un error fotogràfic «en quelcom, no sols digne de ser fotografiat, sinó de ser contemplat des de la bellesa».

La mostra, que juntament amb els dibuxos d'Alberto Giacometti obre la temporada 2007/2008 al Gran Hotel, permet a l'observador conèixer els móns paral·lels què el nord-americà retratà amb la seva fotografia.Així, mitjançant conjunts de fotos que Friedlander agrupà sota títols i publicà en format de llibre, sovint amb l'ajuda de la seva esposa i els seus amics, hom pot veure com valles metàl·liques, vidres d'aparadors o pals de telèfons tenen la mateixa imortància que les persones. Persones que, per altra banda, l'artista sol mostrar sols o en parella, però mai en grups.La fotografia de Friedlander, senzilla, clara, convida a una mirada tranquil·la i pausada. Una mirada que permeti copsar els detalls enriquidors d'unes imatges que guanyen força amb la maduresa del fotògraf.