Bowles i Barceló

TW
0

Paul Bowles escrivia en el seu diari, aquell agost de 1988, trobant-se aleshores en la seva residència habitual de Tànger: «Un home anomenat Jancovici que dirigeix Les Editions de la Différence de París em porta llibres d'art, molt ben produïts, amb l'esperança que jo li proporcioni el text per a un llibre de reproduccions de pintures d'un mallorquí que nom Barceló. Encara estic amb la feina per a la revista de Munic i he de preparar la tercera part d'aquest Journal Tangérois per a Briatte i la LlibreriaPlon. He pensat que tal volta el llibre sobre Barceló pogués fer-se més com una obra de ficció que com una exposició. Les pintures són uns gouaches pàl·lids, monocromàtics en la seva major part. Si jo els il·lustràs amb una història, potser aquesta unió dels dos gèneres quallaria».

Sembla que al gran novel·lista i compositor dels Estats Units, el fet que Miquel Barceló fos mallorquí li havia causat fonda simpatia. Enamorat d'Espanya i de la seva diversitat de territoris, Paul Bowles, nascut a Nova York el 1910, s'interessà, de ben jove, per les qüestions folklòriques i l'espiritualitat. Viatjà per Espanya i el nord d'Àfrica de 1931 a 1934. El 1938 es casava amb la també escriptora Jane Bowles (Nova York, 1917-Màlaga, 1973). Aquesta, víctima d'una caiguda patida en la seva adolescència i atacada de tuberculosi, s'instal·là a Tànger, amb el seu marit, després d'acompanyar-lo a diferents viatges. Els seus freqüents problemes mentals la forçaren, tanmateix, a restar bona part de la seva vida en sanatoris psiquiàtrics. La seva obra, marcada per l'exotisme i el desengany explora les limitacions que separen la raó de la bogeria i la llum de la fosca. Paul, en canvi, és un narrador de diferents registres. Obres com Dies i viatges, memòries d'un nòmada el mostren com un gran observador, eficaç psicòleg i mestre de ben llavorades descripcions. Com a músic va composar dues òperes, Denmark Vesey (1937) en tres actes, i Relíquies del vent (1943), sobre la vida i la mort de García Lorca, en un acte, com també nombroses partitures escèniques per a peces teatrals d'autors com Saroyan, Williams o Koestler...

Tornant al tema de Barceló, és probable que Paul Bowles, que havia conegut a París, entre d'altres artistes, el solleric Juli Ramis i el malagueny Pablo Picasso, hagués posat en joc una certa nostàlgia». A París hi ha hagut sempre un grup de pintors espanyols, i generalment han format un cercle separat dels altres, amb els quals no se solen dur molt bé. Darrerament es reuneixen en el Dôme, acabdillats per l'exsurrealista Domínguez. Un d'ells, anomenat Ortiz, es trobà un dia més pobre que de costum. El fet és que no tenia res més que un trosset d'or que havia estat guardant durant molt de temps per a un cas d'emergència. La persona a qui l'havia de vendre, evidentment, era Picasso i tothom hi estava d'acord: ell també era espanyol i, sortadament, ric. Però quan Ortiz dugué l'or al mestre, aquest va dir que no el volia. Així i tot, va dir al seu company que li deixàs uns dies per veure que en podia fer. Ortiz, trist, marxà de retorn a la terrassa del Dôme i esperà, totabatut.

Mentrestant, Picasso, estava estudiant l'art de l'orfebreria, quelcom de les poques coses que tenia descurada. Va fondre l'or, el convertí en una petita màscara d'un cert estil azteca, hi gravà la seva signatura en el revers i la tornà a Ortiz, dient-li que amb aquella peça podria obtenir exactament el triple que per l'or, com així va ser.»

MIQUEL FERRÀ I MARTORELL