De tots és sabut que els pobles de Mallorca tenen un patrimoni
etnològic molt ric. Binissalem, per exemple, compta amb un centre
històric on l'arquitectura té un gran protagonisme, amb un caràcter
molt local, gràcies al tipus de pedra que s'utilitza per construir
les edificacions.
Per altra banda, a Binissalem podem gaudir també dels cellers,
el cementeri, la Casa Museu Llorenç Villalonga i també, segons uns
cartells indicatius que podem trobar a la vila, és possible visitar
el pou Poal.
La realitat, però, desmenteix aquesta idíl·lica visió
patrimonial. Seguint les indicacions de l'esmentat pou Poal arribam
davant una reixa i una porta tancada amb pany, més enllà de la qual
podem distingir un rètol de fusta que ens indica que som davant el
camí del pou Poal, camí al qual, desgraciadament, no podam accedir.
Val a dir, a més, que aquest camí és de titualitat pública i que ja
quedà tallat per les vies del tren.
Atesa la dificultat per accedir a l'objectiu, es pot optar per
observar-ne les restes des de l'altra banda de la via a través de
l'enreixat que protegeix el pas dels vianants.
Es distingeix doncs, entre el rostoll i les males herbes, el
conjunt de tipus cigonyal, d'origen medieval i format per dos
monòlits de pedra de d'on basculava una llarga perxa. A l'extrem
posterior s'hi disposava un contrapès i a l'altre el poal, que donà
nom al conjunt, ja que era l'únic pou públic que en tenia un. Tota
aquesta maquinària estava instal·lada per tal de facilitar
l'extracció d'aigua amb el mínim esforç físic possible.
Una de les curiositats destacables i de la qual actualment ja no
es pot gaudir és el trespol de pedra que cobreix part de la
superfície del conjunt, formant-hi un clastra i que antigament
arribava al carrer que encara du també el mateix nom que el pou, i
que es va sacrificar per les vies del tren.
Com passa gairebé en tots els llocs històrics, circulen una
sèrie de llegendes populars que alguns dels historiadors locals
recullen, com és la que explica que els moros degollaven els
cristians en aquest indret, i es fonamenta en l'aparició d'un
curiosos líquens de coloració vermellosa que simbolitzen la sang
dels executats. També s'explica que fa una cinquantena d'anys una
mare fadrina hi tirà el seu nadó i fou jutjada per aquest fet.
La dignitat històrica del pou es troba més que documentada, i
ara és necessari que s'hi reprenguin les tasques que amb tan bon
criteri iniciaren conjuntament l'Ajuntament de Binissalem i la
Conselleria d'Educació i Cultura l'any 1995, que uniren els seus
esforços per tal de conservar i de difondre part de la nostra
cultura etnològica. Una tasca que ha resultat estèril per manca de
manteniment.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.