Joan Bennàssar converteix en imatges universals les gloses eròtiques de l'Illa

L'artista ha il·lustrat i comentat «La Mallorca eròtica», un llibre sobre aquests texts populars

TW
0

«No he volgut més que convertir el cos humà en referent de creativitat i coneixement. I mostrà el sexe mostrar lliure de pensaments malaltissos, de vergonyes i altres tabús». Aquesta és la declaració de principis que escriu l'artista Joan Bennàssar en el seu nou llibre, que sota el títol La Mallorca eròtica recull un vast conjunt de les gloses eròtiques més conegudes del camp mallorquí acompanyades de les seves il·lustracions. El volum, en el qual ha col·laborat també el professor de la UIB expert en cultura popular Felip Munar, es presentarà diumenge a les 21.00 hores al Casal de Can Llobera de Pollença, on tindrà lloc també la inauguració de l'exposició de les il·lustracions originals.

El conjunt de gloses que apareixen al llibre ordenades en vuit capítols sota un terme o una paraula a la qual fan referència, com ara per exemple ocell (entès com a sexe masculí) o flor (amb referència al sexe femení). A més de la reproducció de la glosa, Bennàssar hi afegeix un comentari propi. El llibre, publicat per l'Institut d'Estudis Baleàrics ha estat prologat per Maria de la Pau Janer i el periodista Antoni Planes se n'ha encarregat de les traduccions dels textos en castellà. A més el llibre també compta amb una traducció a l'anglés. Gran part de les gloses incloses en aquest llibre, de gran format i acurada edició foren abans recollides per l'escriptor Gabriel Janer Manila en els anys 70 al llibre Cançons eròtiques. «Aquest llibre és un cant al nostre passat, peró també és el primer esforç de convertir les gloses, la veu cantada i contada dels nostres avantpassats, en universals», explicà Joan Bennàssar qui assegurà que l'objectiu dels seus dibuixos és «acostar visualment les gloses per ajudar que la gent pugui entendre el seu significat». «M'he deixat guiar pel que he sentit en llegir les gloses. Les llegia als matins i després pintava», explicà. A més, l'artista ha volgut que el volum tingués un esperit modern a través d'unes il·lustracions «molt actuals». Com descriu Maria de la Pau Janer en el seu pròleg, «Bennàssar ofereix en aquest llibre esplèndid la seva particular imatgeria eròtica. A partir d'una mostra de poemes del cançoner popular de Mallorca, trobam una pintura on s'imposen la força i la sensualitat dels cossos».

La Mallorca eròtica serà un dels llibres que l'IEB presentarà a la Fira de Frankfurt traduït a l'alemany i a Espanya tindrà una distribució a nivell de tot l'Estat. Després de la presentació del llibre tindrà lloc a Can Llobera un combat de glosadors en directe en el qual hi participarà Mateu Matas «Xurí» col·laborador de Diari de balears; Antònia Nicolau «Pipiu» i Jordi Cloquell «Artiller».