El director de cinema suec Ingmar Bergman morí ahir a 89 anys.
Qui és considerat un dels cineastes més influents de la segona
meitat del segle XX finà a la seva residència de l'illa de Faro, al
mar Bàltic, on vivia retirat des del 1985, acompanyat per la seva
família.
La seva filla, la també realitzadora Eva Bergman, fou
l'encarregada de comunicar el fet. Tot i que no explicità les
causes del traspàs, sí que apuntà que havia mort de manera
«pacífica i tranquil·la».
La notícia commocionà ahir el món del cinema i provocà les
demostracions de condol de la cultura i la política sueques. El
primer ministre suec, Fredrik Reinfeldt, elogià en un comunicat
públic la immortalitat de la seva obra i l'esperança que «la seva
herència sigui cuidada i desenvolupada durant molts anys».
Bergman va néixer el 14 de juliol de 1918 a Uppsala, al nord
d'Estocolm. El seu pare, un pastor luterà estricte i autoritari,
marcà la infància del fill. El cineasta va créixer en un ambient
repressiu que influí en el seu caràcter i en la seva obra per
sempre i que es veié obligat a combatre creant un món de fantasia,
tal com explicà més tard.
Després d'estudiar art i literatura a Estocolm, Bergman es va
dedicar a escriure i a dirigir obres de teatre, la seva gran
passió. Durant la seva extensa carrera va dirigir més de cent obres
de teatre, desenes de programes de televisió i més de quaranta
llargmetratges.
La seva trajectòria cinematogràfica començà el 1944, quan va
escriure el guió de Tortura, que dirigí el també suec Alf Sjoberg.
El film, que va obtenir diversos premis, causà un gran enrenou en
el país, ja que en qüestionava el sistema educatiu. A partir
d'aquí, Bergman va aprendre tots els aspectes tècnics de la
cinematografia, des de la il·luminació i el so fins al muntatge,
per tal de controlar el conjunt de la realització de les seves
pel·lícules.
Després de dirigir quatre films amb guions d'altri, estrenà La
Presó (1948), la seva primera pel·lícula com a guionista i
director, que ja recull els interrogants existencialistes que
marcaren la seva obra. Amb aquesta cinta va obtenir el
reconeixement internacional. Poc després, consolidà la seva carrera
amb l'estrena de Somriures d'una nit d'estiu (1955), per la qual
guanyà el premi especial del jurat en el Festival de Canes.
La seva següent pel·lícula, El setè segell (1956), una
al·legoria de la relació de l'home amb Déu i la mort, es va
convertir ràpidament en un clàssic del cinema i l'elevà a l'olimp
del setè art. A aquest film el seguiren més de trenta obres en les
quals reflectí la seva tràgica visió de les relacions humanes i per
les quals recollí una gran quantitat de premis. Entre aquestes
destaquen Maduixes salvatges (1957), premi a la millor direcció a
Canes; i El déu de la donzella (1960), Oscar a la millor pel·lícula
en llengua estrangera, entre d'altres.
El seu cinema ha influït altres cineastes com Woody Allen, que
es declarà admirador de Bergman.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.