La platja d'Edouard Manet (1873)

TW
0

Parlàvem l'altre dia del pintor Monet. Avui és el torn de Manet, és a dir, Edouard Manet, que en aquesta data enllestia la seva famosa obra «A la platja», que es pot contemplar en el Musée d'Orsay, de París, on l'artista ens mostra un paisatge de mar en el fons del qual destaquen dues persones. La figura femenina representada de perfil és la senyora Manet, que es defensa del sol coberta amb un gran capell blanc ornat amb llaços negres. L'home és el germà de l'artista. El lloc on fou pintada aquesta escena és la platja de Berck-sur-Mer. El personatge masculí, barbut, vestit de negre, porta al cap una gran boina.

Va pintar també a Argenteuil, sobre el Sena, on hi havia instal·lats altres pintors, pares de l'impressionisme, com Monet, Renoir i Caillebotte. Allà, el 1874, pintava, justament, el quadre «Argenteuil», que es conserva en el Museu de Belles Arts de Tornai. L'obra representa una parella dins l'escenografia d'un port. Com explica un crític, la dona, que mira tristament vers l'espectador, porta un vistós vestit i un elegant capell. L'home, que vesteix una típica indumentària marinera, amb una camiseta a ratlles, vol apropar-se a la dona que es mostra indiferent. Rere d'ells veim part d'una embarcació i lluny, la mar, i en la línia de l'horitzó el petit poble, encara que ja aleshores turístic. La llum a cel obert és la gran protagonista de totes aquestes pintures, i és també de la temàtica que comentam del llenç que es titula «En barca», visitable al Metropolitan de Nova York, escenografia de 1874, i segurament de l'esmentada vila, port i platja d'Argenteuil. Veim una parella asseguda a la popa d'una barqueta a vela. Ell, jove, ros, amb un capell «canotier», camiseta i calçons blancs, té cura del cordam i del timó. Ella, enmig de tanta lluminositat, és la part passiva i contemplativa. Un delicat perfil i un curiós capell blanc amb vetes negres. Són Rudolf Leenhof i la seva germana, esposa del pintor. Però al contrari que Monet, Eduard Manet era molt capitalí. Nasqué i morí a París, 1832-1883, i comparteix amb els companys esmentats esser pare, o millor dit, compare de l'impressionisme. Aquest juliol de platja era un altre juliol i no aquell de 1870, amb tota la seva càrrega de dramatisme. L'esclat de la guerra franco-prussiana va sorprendre Manet a la casa de camp del seu amic italià, el pintor De Nittis. A la vista de la campanya bèl·lica apressà el seu retorn a París i durant el setge de la capital francesa s'enllistà com a oficial d'artilleria en la Guàrdia Nacional. En acabar la guerra, sa i estalvi, va córrer a trobar-se amb la seva gent a Oloron. Començava, renascut, bestret a una possible mort violenta, una nova etapa de la seva vida, sens dubte la més genial i productiva.