En la darrera Ponència de Patrimoni que es va celebrar al si de
la Direcció de Patrimoni del Consell de Mallorca es va decidir
aprovar la declaració de Bé d'Interès Cultural de la balandra
Hispania, un classe quinze metres internacional dissenyat per
l'arquitecte naval William Fife III i construït, entre 1908 i 1909,
a les drassanes Karrpard a Pasaia, a la província de Guipúscoa.
Hi ha una manca de precedents en la declaració com a Bé
d'Interès Cultural d'embarcacions d'aquesta naturalesa i tipologia.
Fins ara, eren les embarcacions tradicionals com els llaüts els que
es declaraven BIC i se salvaven, en moltes d'ocasions, del
desballestament. En aquesta ocasió, els tècnics del Consell s'han
basat, per dur a terme la declaració, en la documentació aportada
per la Real Fundación Náutica, la propietària del vaixell que, a la
vegada, organitza la regata de vaixells clàssics Comte de Barcelona
que se celebrarà a partir del 15 d'agost en aigües de la badia de
Palma.
Segons aquesta documentació, l'Hispania va ser un encàrrec del
rei Alfons XIII a William Fife III, que en va dirigir la
construcció a les drassanes Karrpard que atenien (varen nèixer el
1905) una nova demanda en el camp de la construcció naval, la
relacionada en les embarcacions esportives. De tota manera,
l'encàrrec més important que reberen les drassanes fou el de la
balanda Hispania per a la Casa Reial Espanyola, pressupostat en més
de 100.000 pessetes de l'època.
El prototip va assolir una gran repercussió i èxits tant en les
proves nacionals (que just es creaven) com en les internacionals
(més consolidades).
Poc després de la construcció de l'Hispania, el duc de
Medinaceli, amic del rei espanyol, va encarregar un vaixell igual,
el Tuiga, que s'ha convertit en el buc insígnia del Yacht Club de
Mònica després que fos acuradament restaurat.
Altra sort va córrer l'Hispania. No va ser fins al 1993 quan la
Real Fundación Hispania va adquirir el vaixell, que es trobava al
West Mersea, al sud-est d'Anglaterra, reconvertit en casa flotant.
L'objectiu de la Fundació, amb seu a Barcelona, no és altre que
recuperar l'Hispania per a la navegació i destinar-lo a la formació
de joves regatistes i navegants per competir en regates nacionals i
internacionals. Està previst que els representants de la fundació
facin una presentació del nou vaixell, restaurat a Astilleros de
Mallorca, durant el mes d'agost. La fundació ha tingut la sort que
se servissin dels plànols originals que han permès dur a terme una
restauració i recuperació acurades.
La declaració de Bé d'Interès Cultural presenta, com a
principals mesures de protecció, que s'haurà de comunicar a
l'Administració Competent qualsevol canvi en la ubicació habitual
de l'embarcació, així com qualsevol trasllat temporal fora de
l'Illa i qualsevol intervenció que pugui afectar l'objecte.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.