Johnny Roqueta és un d'aquests personatges de còmic que fa
història, no sols perquè enguany es compleixen els seus primers 25
anys d'existència, sinó perquè és un dels supervivents dels primers
temps de la historieta a Espanya. És un personatge que crea
escola.
Ara, amb motiu del seu primer quart de segle de vida, Rafel
Vaquer (Palma, 1957), pare i creador d'aquest roquer, ha preparat
un conjunt de propostes per celebrar-ho. En primer lloc, ha
publicat un llibre recopilatori editat per Dubuks sota el títoComo
una amoto, dedicat a la gran passió del personatge, les
motocicletes. Per altra banda, prepara una exposició antològica a
ses Voltes pel novembre en la qual participaran altres dibuixants i
de la qual quedarà per al record un catàleg raonat.
Vaquer assegura no que no es pot creure que hagi arribat ja als
25. Recorda que el roquer va néixer cap a l'any 1981 en català i
per a la revista d'humor Cul de sac, en la qual també prenia part
Francesc Capdevila, alter ego de Max. El nom, Johnny Roqueta
-explicà el dibuixant- no sols fa referència al seu estil de
roquer, sinó que podria ser perfectement un llinatge i referir-se a
l'illa de Mallorca, sovint coneguda entre els seus habitants com
«sa roqueta».
Poc després, Johnny va fer el gran salt a la fama. Va ser amb El
jueves. «Per una qüestió de supervivència i d'adaptació a les noves
circumstàncies, Johnny va haver de canviar d'idioma», argumenta.
Precisament en castellà s'han arribat a publicar fins a vuit
llibres del personatge de Vaquer, que durant anys ha comptat amb la
col·laboració en el terreny argumental de TP. Bigart.
Als anys 80, conta Vaquer, la «movida» madrilenya estava en tot
el seu apogeu; els Rebeldes i Loquillo eren els músics de moda i
les tribus urbanes esdevenien una forma de vida. «A Johnny li va
tocar ser un amant del rock&roll, de les caçadores de cuir i
les motos, com una excusa, un punt de partida per explicar
històries quotidianes», indicà Vaquer, per qui aquest macarrilla és
«una màscara per comentar temes de l'actualitat d'una manera
col·loquial». «El tupé, el cuir i els canutets són un punt de vista
estètic i plàstic que m'agrada per parlar d'infinitat de temes»,
puntualitzà.
Johnny Roqueta no s'entén, però, sense parlar del seu particular
sentit de l'humor. «La dispensa o permissivitat del bufó (jo, com
que som beneit, puc parlar de tot) permet al personatge parlar de
tot el que vol», explica Vaquer, que recorda entre rialles quan el
1978 l'Església va posar una demanda a la revista Butifarra per
«injúries a la religió catòlica». En aquest sentit, Vaquer opina
que abans «hi havia una certa autocontenció» i critica que avui «la
correcció política ens ha perdut molt a tots.» Així mateix, el
dibuixant troba certes semblances entre Johnny i el Neng que surt
al programa de Buenafuente, perquè «malgrat que sempre pareix que
se'n riu de tot, a vegades amolla coses molt fortes».
Com a representat d'una de les tribus urbanes de les quals parla
Vaquer, és habitual veure Johnny acompanyat per una colla d'amics
més o manco fixos que «complementen el personatge», com ara el
Gallo, d'actitud més calmada; Héctor, d'origen argentí, o Roque,
«més radical». «Les dones no surten massa a les historietes de
Johnny, però si ho fan és perquè hi tenen un paper concret»,
diu.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.