Les autoritats varen plantar un lledoner on hi havia el seu antecessor. | SEBASTIÀ AMENGUAL.

TW
0
JOAN SAMPOL. Binissalem. Les obres de rehabilitació de la Casa Museu Llorenç Villalonga de Binissalem han arribat a la seva fi. Ahir obrí les seves portes de bell nou una vegada finalitzada la profunda reforma i millora de l'edifici. La presidenta del Consell de Mallorca, Maria Antònia Munar, la consellera de Cultura, Dolça Mulet, el conseller de Medi Ambient, Miquel Àngel Borràs i l'editor del , Pere A. Serra, com a primer editor en castellà de Bearn, com les autoritats municipals, encapçalades pel batle de Binissalem, Miquel Nadal, assistiren a l'acte d'obertura de la Casa Museu ahir a la nit, juntament amb nombrosos veïns del municipi que no es volgueren perdre l'esperada obertura d'aquest emblemàtic edifici municipal que fou residència habitual de l'emblemàtic escriptor binissalemer, Llorenç Villalonga.

Grup Serra

També s'edità, per a l'ocasió, una edició especial d'El lledoner de la clastra, del mateix Llorenç Villalonga, que es lliurà a tots els assistents a la inauguració, i es procedí a sembrar un lledoner en el mateix lloc on hi havia l'arbre que dóna el nom al llibre reeditat pel Consell de Mallorca. Totes les autoritats col·laboraren en la sembra del lledoner. Villalonga fruïa, des del seu despatx, de la vista que li oferia aquest lledoner sembrat a la clastra de Can Sabater.

La Casa Museu tancà les seves portes al públic visitant el mes de maig del 2006 per dur-hi a terme l'obra integral de condicionament, la qual ha disposat d'un pressupost d'1'6 milions d'euros, a càrrec del Consell de Mallorca. Així, el departament de Cultura ha finançat la rehabilitació de la casa i el departament de Medi Ambient i Natura, del celler i el cup.

Les obres han servit per fer de nou el primer pis de l'edifici. També s'han restaurat la cuina i el bany originals i s'han eliminat les humitats que havien aparegut a la casa durant els darrers anys. A més, s'han soterrat els cables elèctrics, per la qual cosa es va haver d'aixecar el paviment original i tornar-lo a posar al seu lloc. També s'ha reubicat l'ascensor perquè pugui arribar fins al segon pis.

Les autoritats realitzaren un recorregut per tota la casa, començant per la sala on hi ha el piano, les habitacions i els banys. Quan arribaren al despatx de l'escriptor, situat al primer pis, Pere A. Serra s'interessà per un exemplar de la primera edició de Bearn, editat per ell mateix, i a continuació explicà que Villalonga va voler comprar-li 200 exemplars dels 1.000 que havia editat Pere Serra. A més, l'escriptor li va dir que la seva dona el volia convidar a dinar a casa seva, invitació que Serra acceptà amb gust. Després Villalonga li demanà, tímidament, si es podien tutejar, a la qual cosa Serra va respondre: «Idò bé, Llorenç», i Villalonga li contestà: «Idò bé, Pere».

Per la seva part, la presidenta del Consell de Mallorca, Maria Antònia Munar, es mostrà molt satisfeta per les obres de rehabilitació que s'han dut a terme a Can Sabater i declarà «s'ha restaurat perfectament, respectant tots els elements originals de la casa. La gent podrà veure com era la vida al segle passat, així com vivia una família benestant. Això fa més proper un escriptor mallorquí de renom universal». També afegí que «estic molt satisfeta de tenir indrets emblemàtics arreu de Mallorca, com aquesta Casa Museu Llorenç Villalonga que avui tornam a obrir».

Per acabar la visita a l'emblemàtic edifici es preparà una gran festa, al pati i al jardí de la casa, amb música popular mallorquina, xeremiers i flabiolers, i s'oferí als assistents vi de Binissalem i tota casta de menjar.