Es Baluard obre les portes a la pintura que Santiago Rusiñol realitzà a l'Illa

La mostra fa part dels actes de commemoració pels 75 anys de la mort de l'artista

TW
0


El Museu d'Art Modern i Contemporani Es Baluard inaugura dijous, dia 3 de maig, l'exposció Rusiñol, la passió per Mallorca. Del luminisme i el simbolisme a l'estampa japonesa, una mostra que tancarà el cicle de commemoracions organitzades amb motiu del 75è aniversari de la mort de l'artista català. L'exposició arreplega un total de 39 obres, entre pintures, dibuixos i documentació gràfica, que mostren els quadres més emblemàtics que Santiago Rusiñol va pintar a Mallorca. En destaquen els olis Castell del rei i Castell a hora baixa, que l'artista realitzà entre el 1902 i el 1903 per decorar el menjador del Gran Hotel de Palma. Rusiñol arribà a Mallorca per primera vegada el 25 de febrer de 1893 i quedà a l'Illa fins al 2 de maig. Després d'aquesta estada, el polifacètic artista no tornà fins a l'octubre del 1901. En aquesta etapa mantingué forts contactes amb les forces vives de la cultura i el mallorquinisme polític i també pintà temes urbans de Palma, com Sa Riera, i paisatges com Gènova o Masia Blanca (Bunyola).

L'exposició que obre dijous Es Baluard pretén resseguir el procés de revisió que Rusiñol, personatge extremadament receptiu a les directrius artístiques de moda a Europa, efectuà respecte de la seva pintura. D'aquesta manera, la mostra, que estarà oberta fins al 17 de juny, parla de dos elements fonamentals que el pintor emprà per dur a terme els seus propòsits. D'una banda, la utilització de l'estampa japonesa que aplicà per realitzar les seves composions, allunyades de convencionalismes; i de l'altra, advertir de l'estreta relació que tenia el pintor català amb la literatura i amb la pintura simbolistes. Pintor, escriptor, periodista i col·leccionista, Santiago Rusiñol fou a principis del segle XX una figura essencial en el món cultural de Mallorca. Aquí va mantenir relacions privilegiades amb els intel·lectuals de l'Illa, a l'hora que contribuí de manera decisiva a renovar la pintura de paisatges, com a principal introductor del Modernisme.