TW
0

L'escriptor i viatger britànic publicava a Londres, el març de 1876, la seva obra «The Balearic Islands», amb mapes i il·lustracions. Passant per alt els tòpics, és a dir, les postals de sempre, tal volta, el més curiós, és la descripció dels actes i l'ambient de quan foren inaugurats els ferrocarrils de Mallorca. Es trobava, doncs, el 24 de febrer de 1875 entre les autoritats, puix que ell era cònsol de Gran Bretanya, per tal de poder donar complida informació de l'espectacular feta: «La cerimònia d'inauguració fou interessant i peculiar. El succés va provocar la declaració de dia de festa a la capital i a tots els llocs al llarg de la línia. L'estació de Palma és a la Porta Pintada, just sortint de les antigues miralles de la ciutat, les quals foren parcialment esbucades quan el partit republicà arribà al poder per primer cop. En aquest lloc s'aixecaren dos arcs triomfals, un a la part interior de les murades, sota la direcció de la Diputació Provincial; i l'altre a la part exterior, fet en nom de l'Ajuntament de Palma. Hi havia un altre arc a l'estació, que estava decorada amb domassos, murta i flors, i els escuts de tots els pobles per on havia de passar el tren. Fora de l'estació, a l'andana de passatgers, es va erigir un altar on va tenir lloc la cerimònia religiosa preliminar de beneir els vagons i les màquines abans d'iniciar el viatge. Les invitacions citaven els convidats a les 9 del matí.

Entre comentaris, part d'ells fets en broma i part seriosament, el darrer xiscle de la locomotora es va fondre amb els esforços de la banda de música situada a l'andana i el tren va partir. La línia transcorre en la major part sobre un terreny relativament anivellat i sense corrents d'aigua notables, però les feines pertinents s'han fet d'una manera molt digna. S'han bastit ponts de pedra pulcres i sòlids sobre els torrents de Pont d'Inca, Lloseta i Alaró on els corrents, encara que eixuts a l'estiu, tenen molta força i volum quan plou. S'han construït amb pedra i excel·lent art de picapedrer les estacions i altres edificacions a Palma, Pont d'Inca, Marratxí, Santa Maria, Alaró, Binissalem, Lloseta i Inca, les vuit estacions de la línia... Les feines relacionades amb aquest ferrocarril s'han donat mitjançant petits contractes a treballadors i artesans locals, un sistema que ha resultat ben eficaç, mentre que la construcció completa s'ha duit a terme del principi a la fi per enginyers i arquitectes nadius, ja que el capital necessari ha sorgit dels habitants de l'illa. El cost total ha estat d'uns 15.000 dòlars per quilòmetre, sobre els 29 quilòmetres construïts. Es planeja estendre la línia (com així es va fer) fins al port d'Alcúdia i fins a Manacor, la segona ciutat de l'illa, situada cap a la costa oest..." Com a relíquia de tots aquells moments històrics, amarats de romanticisme, hem pogut conservar fins al dia d'avui, les antigues edificacions de 1875, a la plaça d'Espanya, bellament restaurades, i de data posterior, començaments del XX, ja dins les primeres influències de l'Art Nouveau, l'Hotel Terminus.