TW
0

Quan les aigües de sa Riera, aquest torrent major de Mallorca, han passat sota el pont de la Porta de Santa Catalina, formen, actualment, una pintoresca i petita cascada. En el passat, com podem veure a una fotografia de 1893, el paratge d'aquest indret era ben diferent. Aleshores, la caiguda devia tenir no menys de vuit metres i formava un gorg profund. Li deien, popularment, «El Clot de l'Infern» i en aquell parany hi acabaren, en greus accidents, un bon nombre d'aventures infantils. El 1916, després d'enderrocar la muralla i la porta d'aquesta zona, es començava a construir el nou mur del marge esquerre, tot soterrant els tres primers ulls del pont, i desapareixia aquell perillós fondal fet amb les torrentades de segles. Fou, doncs, un gorg dantesc que ens faria pensar en aquella obra, «La Divina Comèdia» de Dante Alighieri (1265-1321), que en els primers versos del cant inicial ens parla de com algú perd el camí i s'endinsa en un punt de gran foscúria, de com una ombra bestial li pega una empenta i el llançà a un racó que mai no ha conegut el sol, de com la víctima se sent immersa en aquella profunditat amarga des d'on és inútil cridar auxili puix que tanmateix acaba imposant-se un llarg silenci. Aleshores, la víctima vol escalar els negres murs de terra que rellisca, on ni les urpes de les bestioles aconsegueixen assentar-se... Alçà l'home perdut la vista i tot el que pot observar és, allà dalt, els reflexos dels raigs solars, però en fons de la clotada, un perillós llac causa la més intensa paor.

«O voi che avete gl'intelletti sani,/ Mirate la dottrina che s'as conde/ Sotto il velame delli versi strani». (IX,61-63) Canta el poeta amb tota la força de tan tràgica comèdia tota plena de simbolismes, un viatge que correspon, segons alguns especialistes en el tema i dins la tradició hermeticoalquimista, a l'esforç per a la realització de la «Gran Obra» (Magnum Opus), per la qual cosa l'Infern, el Purgatori i el Paradís es poden homologar, respectivament, a les tres principals etapes de la catarsi psicoespiritual alquímica, és a dir, la negra, la blanca i la roja. Per altra banda sembla que Dante, com diu Asín Palacios, s'inspirà en fonts no llunyanes de nosaltres, com és el cas de l'espiritualitat musulmana medieval assenyalada en l'obra d'aquell escriptor nascut a Múrcia i que segons algun autor residí temporalment a Mallorca, Mohiddin Ibn Arabi, autor de «Kitab el-Isra» o «Llibre del viatge nocturn», molt anterior a la «Divina Comèdia» i apropada a aquesta com cap altra narració, cristiana o precristiana, referida a un «viatge al més enllà».