Costa i Joan Alcover reviuen amb les «Geografies de l'ànima» de Maia Planas

La soprano oferí un concert a la Fundation for Iberian Music de The Graduate Centre

TW
0

La música que es fa a les Illes Balears, representada en aquesta ocasió per la jove soprano mallorquina Maia Planas i el pianista Sergi Cuenca, i sota l'atenta mirada del veterà compositor Antoni Parera Fons, que ha musicat els pomes d'Alcover i Costa i Llobera del recital, va esdevenir l'acte central de la Setmana de les Illes Balears a Nova York, coincidint amb un dia molt especial per als nord-americans, el dia de l'amistat o dels enamorats. L'acte, al Centre Graduat de la Fundation for Iberian Music de la Universitat de Nova York, que dirigeix Antoni Pizà, i presideix honoríficament Alícia de Larrocha, va comptar amb la presència del president del Govern balear, Jaume Matas i la seva esposa, Maite Areal; el conseller de Cultura, Francesc Fiol; el president de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) Gabriel Janer Manila; Miquel Segura, director de l'IEB, tots ells acompanyats de les seves esposes; i Antoni Planas, cap de Projecció exterior de la mateixa institució, entre d'altres curiosos i amics.

El recital líric, centrat en poemes de Costa i Llobera i Joan Alcover musicats per Antoni Parera Fons i recollits en el disc Geografies de l'ànima es presentà acompanyat de la lectura prèvia de cada un dels versos per part del rapsoda Miquel Mestre, en substitució de l'actor Simó Andreu, que no va poder assistir a la cita, segons la institució, per una qüestió d'agenda. Desolació, La Relíquia, Defalliment, Anacreòntica, Retorn de la primavera o Als joves foren els poemes escollits per oferir un tast de la cultura balear als Estats Units. El públic no acudí en massa a l'esdeveniment però el que es congregà a l'auditori pogué gaudir del delicat espectacle.

En acabar el concert, la soprano recordà que Geografies de l'ànima va néixer d'un encàrrec de l'IEB per oferir un recital. Després, i en veure que «funcionava», es va decidir enregistrar el disc. «Fa un temps ningú no hagués dit que avui seríem a Nova York. Crec que aquesta iniciativa és una manera d'esquitar el món amb la nostra cultura», declarà Planas. La intèrpret confessà que acostar-se al món de Costa i Llobera li va «costar» una mica més perquè és necessari primer «cercar quins sentiments m'evoquen els poemes». En canvi, el món d'Alcover és per ella més fàcil de penetrar perquè «els poemes són més trists» i aquest fet en facilita la interpretació.

Per la seva banda, Parera Fons es mostrà «content que els poemes convisquin en la música» ja que en la seva opinió el fet que es tracti de «poemes amb una gran transcendència t'obliga a ficar-te en cada vers» amb l'objecte de «crear una obra nova». «Poses en marxa funcions estètiques per intentar aproximar-te a les intencions del poeta», assenyalà el compositor. Per Parera, un dels reptes de la seva feina va ser musicar el poema de Miquel Costa i Llobera Els joves que en estar ple de paraules esdrúixoles l'obligà a «crear fórmules musicals» més complexes.

Antoni Pizà, director del Centre Graduat de la Foundation for Iberian Music, declarà que, en la seva opinió, Parera Fons «no és un compositor que rompi barreres» però reconegué que «té un dot per la música» que l'ha ajudat a crear una «música molt harmònica» per als poemes dels dos literats mallorquins. En aquesta mateixa línia es va mostrar Janer Manila que se sentí molt satisfet pel recital. En acabar el concert, l'expedició balear al complet es dirigí a un cèntric restaurant de la ciutat, amb la qual cosa Jaume Matas i Francesc Fiol s'acomiadaren de Nova York ja que ahir mateix partien cap a Madrid, per presentar avui les galearies mallorquines a Arco 2007.

L'Institut Cervantes havia de ser escenari a l'horabaixa d'una taula rodona d'escriptors, amb el títoEscribir en una isla, escribir aislados que reuní Carme Riera, Antoni Vidal Ferrando i l'escriptor de La Martinica Eduard Glissant. L'objecte d'aquest encontre va ser que els narradors parlassin de la creació literària des d'una illa, repassant els seus avantatges i inconvenients, a fi d'aclarir si existeix o no una literatura pròpia de les illes. La baixa d'aquesta taula rodona va ser Sebastià Alzamora, que no va poder acudir a Nova York.