Un dels quadres que viatjaran a Shanghai de Calvo Carrión, de la línia que ell mateix anomenava «universalisme».

TW
0

N. ABAD. Palma.
El Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma Es Baluard acollirà pel juny una mostra antològica de l'obra d'Antonio Calvo Carrión (1921-1979), mallorquí d'adopció i creador d'una tendència artística pròpia que ell va denominar «universalisme». Aquesta exposició s'exhibirà després al Museu de Belles Arts de Shanghai com a inici d'una sèrie d'intercanvis entre les Balears i la província xinesa, explicà ahir la coordinadora d'Acció Cultural del Consolat General d'Espanya a Shangai, Àngela Buades. «Aquesta iniciativa s'emmarca en l'Any d'Espanya que la Xina ha programat per al 2007 i enllaça amb l'organització a Shanghai de la Exposició Universal 2010», en paraules de la jove diplomàtica mallorquina. Així, confirmà que «a la Xina hi ha un autèntic interès per la cultura espanyola i, sobretot, per eludir els tòpics i per descobrir els grans mestres». En aquest sentit, el Consolat General d'Espanya a Shanghai també ha emprès negociacions per dur al país oriental l'exposició sobre Joan Miró i el món d'Ubú, que ja es pogué veure a començament d'any al Museu Es Baluard, com també les ceràmiques de Picasso que pertanyen al fons d'aquesta entitat. Buades confirmà que pel març una delegació de la Xina es desplaçarà a Palma per tancar futures col·laboracions.

Les bones relacions entre Balears i Shanghai quedaren segellades el mes passat amb la promoció de productes Cinc Estrelles efectuada a la província xinesa per la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern. «Aquest vincle entre les nostres illes i la Xina anirà a més, tenint en compte l'augment progressiu que experimentarà la comunitat xinesa al nostre territori», en paraules de Buades. Respecte de l'exposició que Es Baluard dedicarà a Antonio Calvo Carrión, s'ha de recordar que aquest va ser un artista elogiat per la societat mallorquina. Nascut al municipi sevillà de La Algaba, Calvo Carrión va ser deixeble de Vázquez Díaz i es va dedicar especialment a les natures mortes i als retrats. Va ser en plena maduresa que va prendre consciència de la necessitat d'un canvi en el seu art, la qual cosa va motivar la seva «teoria universalista». L'any 1965 va publicar un manifest en el qual assenyalava que l'universalisme havia de ser una mentalitat reflectida en la pintura. El seu desenvolupament plàstic s'expressa en un seguit d'obres realitzades amb una paleta de caràcter tradicional, en les quals la figura constitueix un univers màgic que entronca amb tota la tradició de l'art fantàstic aliè al surrealisme.