«La nominació als Goya demostra el bon nivell que hi ha a Balears»

El mallorquí Toni Bestard opta al Goya al millor curt per «Equipajes»

TW
0

L.MOYÀ/EFE. Palma.
«Un mai no s'espera ser nominat als premis Goya, però crec que aquest reconeixement és la consolidació de molts anys de feina». Toni Bestard explicava ahir d'aquesta manera el fet d'estar entre els cinc finalistes al millor curtmetratge de ficció per Equipajes, una cinta que, amb tan sols dos mesos de vida, ja ha obtingut diversos premis. El més important d'estar nominat és «la repercussió» que tindrà la història, sobretot en un moment en el qual el realitzador mallorquí està cercant finançament per al que serà el seu primer llargmetratge. «Potser m'obrirà alguna porta que em permeti tirar endavant el projecte», va dir Bestard.

Es van presentar 120 curtmetratges i només cinc estaran l'últim cap de setmana de gener en la gala dels Goya. A ciegas, Propiedad privada, Contracuerpo i La guerra seran els rivals de Bestard, que no es considera «favorit». «Les altres cintes són drames i, la meva història, una comèdia. No crec que tingui cap oportunitat perquè sempre solen vèncer les tragèdies». Tanmateix, el director va definir la nominació com «la confirmació que a Mallorca hi ha bons realitzadors». «Fa uns anys que són molt bons a les Illes, amb bones idees i guardons».

Equipajes narra un joc dialèctic entre dos personatges que esperen les seves maletes. «Volia tornar a la senzillesa, a l'essència del curt, treure la frescor dels actors sense utilitzar cap recurs estilístic». Què fa que un curtmetratge sigui bo? «El més difícil consisteix a concretar en tan poc temps una idea, enganxar l'espectador». De moment, Bestard sembla haver aconseguit aquests objectius perquè els seus anteriors treballs, El viaje o El niño vudú, van aconseguir nombrosos premis en diferents festivals, tant nacionals com internacionals. «En l'actualitat, els curts s'estan posant de moda. Pot ser que el gran públic encara desconeixi aquest gènere però, avui, es fan millors curts que llargmetratges».

El transfons d'Equipajes, amb guió d'Arturo Ruiz, és «com pot canviar la vida d'un dia a un altre», afirma Bestard, que qualifica l'obra, de deu minuts, i protagonitzada per Xisco Segura i Natalia Mateo, de «poc pretenciosa».