TW
0

C.DOMÈNEC. Barcelona.
La millor manera de celebrar el vintè aniversari de la companyia mallorquina Iguana Teatre ha estat l'èxit de la representació al Teatre Tantarantana de Barcelona de La mort de Vassili Karkov, resumit en l'acollida entusiasta de la crítica. El director, Pere Fullana, comparteix amb Joan Arrom la creació d'un text a través de tres contes d'Anton Chejov, Ivan Turguenev i Alexander Pushkin. El resultat és un harmoniós trencaclosques amb peces que van teixint una trama plena de sensibilitat i de refinament.

Els actors destaquen per la seva clara locució i el seu accent mallorquí. Un malvat Vassili Karkov (Carles Molinet) descriu el seu últim dia de vida. Lukeria (Aina Cortès) és la seva martiritzada dona. Nadia Vassilissa (Maruja Alfaro) desprèn saviesa i emociona amb el record traumàtic d'una violació en la seva joventut. L'estudiant Ivan Velikoploski (Antoni Gomila) provoca la sensació d'aire fresc, en un context tens, rural i dramàtic propi de la societat russa del XIX.

L'escena no té excessos i són pocs els objectes emprats, per la qual cosa l'espectador ha d'imaginar els elements absents amb les insinuacions dels intèrprets. El fons de l'escenari recrea Paisatge a l'estepa, un quadre del paisatgista romàntic anglès Turner, que viatjà el 1840 a Rússia i va pintar ambients lúgubres, freds i plens de boirina. La música de Bach i Shostàkovitx acompanya certs passatges.

L'obra tancarà diumenge el seu periple per València, Alcalá de Henares, Palma, Artà, Alcúdia i Bunyola, després de la seva estrena a la Mostra de Teatre de Manacor el setembre de 2005. És la quarta vegada que Iguana actua a Barcelona. Els crítics catalans han aclamat La mort de Vassili Karkov. Joan-Anton Benach de La Vanguardia reclama, «a qui correspongui, que Iguana Teatre tingui la ciutat de Barcelona entre les places d'obligada visita a les seves gires regulars». Francesc Massip d'Avui manté que «és un dels millors espectacles del discret inici de temporada i mereixeria estar en el Teatre Nacional o el Lliure»; Teresa Ferré, d'El Punt, que «aconsegueix plasmar la grandesa de la literatura russa del XIX i portar-la a l'escenari amb l'ofici que dóna l'experiència de vint anys». El País, a través de Begoña Barrera, publica que «és més que notable l'esforç per unir trames amb climes i situacions emocionals, i aconseguir que el conjunt tingui un sentit, un ritme i una bona evolució». Després de dotze dies d'actuacions a Barcelona, Iguana tornarà a l'Illa per preparar Ubú rei, d'Alfred Jarry.