TW
0

El poeta Bartomeu Rosselló-Pòrcel enllestia el poema «Leda», la seva contribució a la temàtica del món clàssic. Es tracta d'un sonet molt característic amb innovacions estètiques sense fugir del tot del tradicionalisme virgilià. Com havia de ser en aquest cas.

«L'aigua rissa un aire fi/-estrofa de blaus, carícia-/ i acusa se des recents,/ presó de llunes fingides./ Sobre el cristall, una obaga/ divina fressa lasciva./ Ona i plomes en flagell./ Nervi de roses. Enigma./ Marbres de l'instant s'encenen/ vora la fuga imprevista./ Pompa, silenci, fatiga./ Corba de blancs i espines./ L'escenari entremalia/ la procacitat maligna».

Leda, muller de Tíndar, rei de Lacònia, que violada vora el riu Eurotes per Júpiter transformat en cigne, parí dos ous, d'un dels quals nasqueren Càstor i Clitemnestra, i de l'altre, Pòl·lux i Elena. Leda havia tingut ja dues filles del seu marit: Timandra i Filonea. Segons altres versions del mite, Leda només va concebre un ou, aquell del qual nasqueren Pòl·lux i Elena.

Tintoretto plasmà en bell llenç aquest argument, conservat a la Galeria Uffizi de Florència. Hi veim la protagonista, tota nua, però enjoiada amb collar i diadema. Descansa en una mena de llitera, a l'ombra d'uns cortinatges. El seu cos desprèn llum i el seu rostre serenitat. Una serventa o esclava ha obert la gàbia del cigne i l'hermós animal ha corregut a posar-se als peus de la dama.

Ella l'acarona tendrament entre coll i ala... El que seguí, ja ho podeu imaginar, com també ho deixà a la imaginació de cadascú, aquell Jacobo Robusti (Venècia,1518-Id.1594), universalment conegut amb l'àlias abans esmentat i que destacava per la fogositat inventiva, el virtuosisme manierista dels escorços i els efectes de la llum. I d'aquest mot, Leda, nasqué un adjectiu, Ledaeus, que empraren escriptors com Virgili, tantes vegades comentat, i Llucià de Samosata (125-192), igualment carregat de mèrits i fama, autor dels Diàlegs dels Déus i Diàlegs dels morts com de novel·les satíriques, entre d'elles, Una història de debò. Aquest darrer aplicava Ledae sidera al signe astral de Géminis, Càstor i Pòl·lux. Però dins la mitologia grecoromana també és freqüent observar que moltes d'aquelles divinitats quedaven encarnades en un ésser vegetal, una flor o una planta. Així s'esdevé amb Leda transformada en «Ledum», mata o arbust de fulles sèssils, ovals, acuminades, i flors blanques, amb una taca vermella a la base dels pètals, pedicels glandulosos i càpsula amb deu cel·les. La coneixem també amb el nom d'Estepa negra i la denominació científica Cistus ladaniferus L., comuna a tota la regió mediterrània i produeix una reïna, el «làdanum», emprat en perfumeria i que es feia servir a l'antiga Roma per preparar ungüents medicinals. He localitzat, principalment, aquesta casta de planta a la contrada nostra del Pariatge (Calvià, Andratx) i per això l'evocació de la divina Leda en aquells terrenys no seria sobrera.