Gabriel Amengual, Josep Vilà Valentí i Pere Lluís Font, durant l'acte d'ahir a Barcelona. | C.DOMENEC.

TW
1

C.DOMENEC. Barcelona.
L'Institut d'Estudis Catalans (IEC) va rebre ahir com a membre numerari de la secció de Filosofia i Ciències Socials el mallorquí Gabriel Amengual Coll, que va pronunciar, com a discurs d'ingrés a la institució, una conferència sobre la crisi contemporània de l'experiència. Els acadèmics Joan Vilà Valentí i Pere Lluís Font van presentar a la seu barcelonina de l'IEC el catedràtic mallorquí, professor a la Universitat de les Illes Balears (UIB).

Amengual va llegir el discurs titulat Salvar l'experiència en el moment de la seva desaparició - L'experiència en el pensament de Walter Benjamin. El filòsof va dir que «com que procedesc de l'àmbit de les humanitats, en el qual la saviesa era el gran valor, i era sempre, en gran part, fruit de l'experiència i de la transmissió, m'ha semblat bé parlar de la qüestió de l'experiència, per mostrar la crisi que està patint». Amengual va desenvolupar el concepte d'experiència i va assegurar que aquesta «és coneixement i també resultat del propi coneixement».

El professor va tractar el tema de la recuperació de la memòria i va comentar que «la pèrdua de l'experiència apunta a una ruptura amb la manera de vida i de pensar, viscuda al llarg dels segles». L'estudiós, que és també canonge de la Seu, ha publicat més d'un centenar de títols en diverses llengües, sobre antropologia filosòfica, filosofia pràctica, hermenèutica, filosofia de la història, de la cultura i de la religió. És expert en tradició germànica, especialista en Hegel i doctor en Teologia per la Universitat de Münster. Ha realitzat conferències a Europa i a Amèrica, i ha participat en nombrosos congressos internacionals.

Per la seva part, Pere Lluís Font va recordar que l'ingrés de Gabriel Amengual és «el reconeixement merescut a una trajectòria «que inspira respecte, i va afegir que de sòlida formació germànica en filosofia i en teologia», Amengual ha estat el principal impulsor del Departament de Filosofia de la UIB i el president, durant molts anys, de l'Associació Filosòfica de les Illes Balears».

Pere Lluís Font va remarcar que el mallorquí és «una de les figures de major relleu de la filosofia en l'àmbit català i un referent obligat respecte del coneixement de la filosofia alemanya dels dos últims segles». Segons Font, el discurs d'Amengual és «una mostra de la fecunditat de la lectura de l'obra inacabada del pensador alemany, en al·lusió a Walter Benjamin». «Amengual pensa, com Benjamin, que la pèrdua contemporània de l'experiència ens porta a una nova espècie de barbàrie».

A l'acte van assistir familiars i amics de Gabriel Amengual, el pedagog mallorquí Toni Colom, acadèmics de l'IEC i gent de la cultura catalana com el periodista Josep Maria Casasús.