El banquer dels pobres, Nobel de la Pau

L'economista de Bangla Desh ja ha anunciat que destinarà els doblers a fins benèfics

TW
0

AGÈNCES.Oslo.
Muhammad Iunus i l'entitat de microcrèdits Grameen Bank, fundada per ell mateix el 1976, han obtingut el premi Nobel de la Pau. Segons l'Acadèmica noruega el premi ha recaigut en Iunus «pels seus esforços per crear un desenvolupament econòmic i social des de baix». Muhammad Iunus és el creador d'un mecanisme de microcrèdits solidaris sense garantia per als sectors més pobres de la societat, que ha beneficiat tres milions i mig de persones, en la seva gran majoria dones, i l'èxit del qual ha fet que es creassin models similars arreu del món.

Iunus, economista per la Universitat Vanderbilt (Estats Units), va crear el 1974 un sistema de llogarets rurals. Aquesta idea va sorgir després de tornar a la seva ciutat natal i veure la situació de profunda fam en la qual vivia Bangla Desh, un dels països més pobres i poblats del món. El sistema va ser adoptat oficialment pel propi Govern el 1980. «Vaig decidir que havia de renunciar a tot el que havia après a les aules per intentar simplement ser un ésser humà i buscar una manera de ser útil a altres humans», va declarar Iunus.

Va ser gràcies a aquest projecte que l'economista va comprovar que només es podia superar la pobresa mitjançant un mecanisme de microcrèdits solidaris perquè els sectors més pobres poguessin dur a terme activitats independents i creatives. El mecanisme de funcionament de l'entitat és, sí més no, original. Per demanar un crèdit l'única condició és ser pobre. No es necessita ni aval ni experiència laboral. Els crèdits tenen un interès similar al d'un banc normal i es demanen en grups de cinc persones.

El premi Nobel de la Pau està valorat en 1,1 milions d'euros. El bangla-deshí va anunciar ahir que destinarà aquests doblers a fins benèfics. Concretament finançarà un projecte per facilitar menjar a baix cost als pobres, la construcció d'un centre oftalmològic, un projecte d'accés a l'aigua i una xarxa sanitària. «Utilitzaré els meus doblers per finançar un projecte conjunt amb Danone, perquè els pobres puguin tenir aliments nutritius a un preu assequible», va declarar ahir Iunus. El guardonat també va afegir que aquest premi suposa «una gran notícia per tota la nació». Iunus ja va obtenir, al 98, el Príncep d'Astúries a la Concòrdia.