"El cayuco", obra d'Amador que agafa amb força la més calenta actualitat. | PERE BOTA.

TW
0

La cita va començar amb puntualitat. La vicepresidenta del Consell, Dolça Mulet, havia convidat els polítics i representants del món de l'art a començar la ruta de l'art des de la Misericòrdia, a les 19 hores, on s'exhibia l'expressivitat lítica de l'escultor Xavier Llull. Les peces, inspirades en el cos humà, varen ser un bon punt de partida per començar a reflexionar en una nit que donaria moltes de sorpreses, des del punt de vista artístic. A aquesta línia de sortida cultural s'apuntaren, a més dels amfitrions Dolça Mulet i Malena Estrany, el conseller de Cultura, Francesc Fiol; la directora general de Cultura, Catalina Sureda, i el director general de Centres, Francesc Bosch.

A part, cal dir que la Misericòrdia va servir d'aixopluc a les galeries de la Part Forana que varen mostrar, d'aquesta manera, les seves propostes a Palma. Aina Cifre (Bennàssar), Concha Vidal, Jordi Ayuso i Aina Vallespir (Can Janer), Sitges Febrer (Marimon), Manuel Ros (Centre d'Art la Real), i Lila Pocenaki i Javier Tapia (del Centre Cultural Andratx).

La ruta va continuar al Casal Solleric, on hi havia expectació per veure les dues retrospectives, la d'Alícia Llabrés i la del dibuixant Miguel Àngel Gallardo, i també eLook at me, please, de Bernardí Roig. Ja havia dit l'artista mallorquí que pretenia «rebentar la retina» als visitants amb devuit mil vats i 380 fluorescents a l'Espai Quatre. Allà, a més del gruix de la representació municipal, encapçalada per Catalina Cirer (que s'havia llevat dues pigues de la cara i lluïa dues tiretes) i la pràctica totalitat dels seus regidors a l'Ajuntament, acudiren els candidats socialistes Francesc Antich i Aina Calvo, que mostraren el seu interès pels diferents espais expositius, i el candidat d'Unió Mallorquina, Miquel Nadal, que arribà amb un poc de retard.

De tota manera, el pes específic de la nit va recaure en les diferents propostes que oferien les galeries, les vertaderes impulsores d'aquesta iniciativa que arribava ahir a la desena edició amb un molt bon ambient al carrer i ganes de veure coses noves.

El raconet del carrer de la Concepció prometia amb les propostes de Joan Riera Ferrari a Joan Oliver «Maneu» i a Joan Oliver «Maneu» Nou Espai; Lourdes Sampol, a la Galeria Mediterrània; la col·lectiva de la galeria Blitz; Joan Àvila a la Fran Reus i la reobertura del Centre de Cultura Sa Nostra amb Daniel Canogar i Michal Rovner. Un poquet més enllà, els ciutadans visitaven les propostes d'Altair, amb el sempre admirat Edwin Bechtold i la Fábrica de deseos de la Xavier Fiol comissariada per Pilar Ribal. En aquesta zona també es veia moviment a Can Pinós, que presentava l'obra d'Emma Gargiulo.

El carrer de Verí també és aglutinador d'art. La Caja Blanca proposava la fotografia de David Mosse; Joan Guaita Art/Joan Guaita Peça Única exhibia l'obra de Xavier Mascaró i el Centre Cultural Contemporani Pelaires, els «Muntatges, composicions i figures» de Miquel Navarro. L'altra sala de Pep Pinya, la Galeria d'Art, oferia les imatges, transgressores, de Natxo Frisuelos.

Ben a prop d'allà, a l'Stand Arte, Jaume Pinya sorprenia amb les seves pintures. També ho feia l'arquitecte renovador Mejía Guinand a la Galeria Gabriel Vanrell.

La zona del Born al Baluard també ofereix potencial creatiu. El carrer del Forn de la Glòria estava animat amb la Ferran Cano, que presentava l'obra de Julia García i la Jule Kewenig, amb Imi Knoebel. Pujant un poquet més amunt, al carrer de Can Sales, sorprenia a molts la visió que ha tingut Amador de la tragèdia de la immigració, que es pot veure a la Maior.

A la porta de Santa Catalina, s'estrenava els Days of Glory d'Oscar Mariné.

A la ciutat antiga, les galeries que oferien la seva visió de la Nit de l'Art eren Mar Gaita, amb obra del ja clàssic Pascual de Cabo i la Fàbrica de Licors del carrer Morey, que apostaven per la Nit del No Art amb la proposta de Veronica Ruth Frías.

També hi havia gent que aprofitava per visitar propostes no novedoses, com les de la La Caixa (Edvard Munch), la Llonja (Pep Llambias) i Es Baluard (Plensa i La paraula pintada), un espai per on, a les 22 hores, havien passat més de 1.400 persones. Altres, aprofitaven per veure les peces monumentals d'Igor Mitoraj a Dalt Murada.