Estrena mundial a Bellver del «Concert Goyesc» de Manuel Moreno Buendía

L'obra serà interpretada pel prestigiós guitarrista mallorquí Gabriel Estarellas

El compositor i director Manuel Moreno-Buendía, ahir a Palma. | PERE BOTA.

TW
0

C. HERRERA. Palma.
Manuel Moreno-Buendía (1932) és un compositor de prestigi reconegut a tot el món. Amb 26 anys va obtenir el premi Nacional de Música i avui vespre estrena a les 22.00 hores, en la XXXVI edició de Serenates d'Estiu del Castell de Bellver, eConcert Goyesc, una obra que va néixer per homenatjar el genial pintor aragonès Francisco de Goya, i que Moreno-Buendía va compondre pensant en els acords del prestigiós guitarrista Gabriel Estarellas. «El millor guitarrista del món», en paraules del compositor.

Moreno-Buendía va començar la seva relació amb els pentagrames a la primerenca edat de 8 anys, quan la seva tia li feia classe de solfeig i de piano. Va arribar a Madrid i va començar els seus estudis al Conservatori. Als 26 anys, va obtenir el premi Nacional de Música, amb el qual va poder confirmar que no s'havia equivocat de professió tot i les crítiques de la seva família.«A partir d'aquell moment, vaig tenir clar que sense la música ja no podria viure». Segons el director murcià, «l'essència d'aquesta art és que es pugui entendre arreu del món sense tenir res per exigir al públic», ja que a parer seu la música «un llenguatge universal». «Un llenguatge envoltat d'una bellesa difícil de trobar».

Considera que les seves obres són com els seus fills. «Totes són especials perquè hi he treballat molt». Al compositor i al guitarrista els uneix una gran amistat des que un dia Estarellas li demanà que li deixàs interpretar el seu Concierto del Buen Amor, inspirat en la cèlebre obra de l'Arxipreste d'Hita. «Em sent feliç quan escolt les meves composicions tocades amb la seva guitarra», perquè «Estarellas i jo parlam el mateix llenguatge», va assegurar.

Aquesta estrena mundial constarà de tres parts, enllaçades amb tres etapes de l'evolució artística de Goya. El primer moviment respon a la seva primera època, la de la Reial Fàbrica de Tapissos amb dissenys costumistes. El segon correspon a l'etapa central de Goya, quan va ser nomenat retratista de cambra. El concert acabarà amb un moviment més agre i obscur, que té a veure amb el Goya de les pintures negres.