TW
0

Per primera vegada es podran contemplar a Cadis els paisatges de Joan Miró, gràcies a l'exposició que inaugurà ahir l'Obra Social de la Caja San Fernarndo en col·laboració amb la Conselleria de Cultura de la Junta d'Andalusia, amb fons de la Fundació Pilar i Joan Miró de Mallorca. És la mostra més important del pintor surrealista que s'ha organitzat allà, i ocuparà simultàniament la sala de l'entitat creditícia a la Casa Pemán i al Museu de Cadis des d'ahir fins dia 3 de setembre.

L'exposició Joan Miró. Paisajes consta de 60 peces de diverses tècniques, com pintura, dibuix, escultura i obra gràfica, i perment veure creacions poc conegudes de l'artista entorn del paisatge. Comença amb el primer oli pintat l'any 1908 i se centra principalment en les seves obres de maduresa dels anys 70 i 80.

Els paisatges de Miró mostren l'evolució seguida des d'una major dependència de la realitat, en els seus inicis, fins a la recerca de l'essència en la seva plenitud artística. El món mediterrani hi és sempre present com a rerefons i inspiració, però també zones de la Normandia.

Segons la directora de la Fundació Pilar i Joan Miró, Magdalena Aguiló, «el seu sentiment del paisatge respon més aviat a la visió intel·lectualitzada de l'habitant d'una ciutat, que observa un lloc des d'una perspectiva molt diferent de la que té el seu habitant natural».

La creació de Miró en aquest àmbit posa de manifest la gran influència que hi rebé del mestre Modest Urgell, de qui fou alumne a l'Escola de la Llotja a Barcelona. Urgell inspirà els seus paisatges buits i nocturns, en els quals la natura és esquematitzada a partir de la línia de l'horitzó, en un binomi terra-cel. El mateix Miró reconeixia la importància d'aquesta influència: «A la meva primera escola d'art, a la Lltja, hi havia un autor, n'Urgell, que pintava paisatges deserts, amb xiprers, cementeris, i sempre la línia d'horitzó».