Devuit gongs enfrontats l'un a l'altre oferint diferents sonoritats i ombres màgiques amb reflexos brillants... i al fons, rebent el seu so, una figura humana en actitud de recolliment i de reflexió en la qual l'artista s'autoretrata. «És la meva obra», afirma, i certament, fins a l'octubre, tot aquell espai estarà presidit per Jaume Plensa en estat pur.
En cada gong, de bronze daurat i de gairebé quaranta quilograms de pes, l'artista hi ha escrit diferents versos del poema bíblic El càntic dels càntics. Són, a parer de Plensa, «el millor poema d'amor de la història». Un poema amb el qual l'artista incita a l'exaltació de la vida mitjançant textos amb gran càrrega sensual i eròtica que, en un acte de generositat, vol «treure a llum des del lloc més ocult d'Es Baluard per compartir-los».
Representants de totes les institucions presents en la Fundació Es Baluard i el seu president, Pere A. Serra, acompanyaren l'artista en la inauguració. De totsells, el conseller de Cultura, Francesc Fiol, gaudí amb la instal·lació destacant «la seva invitació a una reflexió molt personal», que pensa repetir un altre dia «amb més tranquil·litat». La batlessa de Palma, Catalina Cirer, també s'hi mostrà entusiasmada i, sense dubtar-ho ni un moment, féu sonar diferents gongs entre la curiositat i l'admiració pel muntatge.
El nom de Plensa, artista de reconegut renom nacional i internacional, va atreure ahir vespre a l'Aljub d'Es Baluard un públic ben nombrós.
S'hi veien artistes com l'escultora i pintora Barbara Weill amb el seu fill, el guitarrista Jimmy Weinstein; Erwin Bechtold o el fotògraf Toni Catany, aquest, molt poc assidu a les celebracions, però que no es volia perdre «la creació de Plensa», que qualificà d'«impressionant, tant per l'obra com pel muntatge i la sala de l'Aljub».
El galerista de Plensa, Daniel Lelong; l'expert en art i director del Neues Museum Weserburg de Bremen (Alemanya), Carsten Ahrens; i el galerista americà Christian Scheffel foren dels primers que compartirn l'experiència interactiva creada per Plensa per al Museu Es Baluard.
La directora de la Fundació Pilar i Joan Miró, Magdalena Aguiló, i el director del Casal Solleric, Joan Carles Gomis; galeristes com Joan Oliver «Maneu» o Joan Guaita; els artistes Amador, Patrick Guino o Mariano Mayol; o la comissària Neus Cortès tampoc no faltaren a la inauguració, que a més reuní representants de la Caixa d'Estalvis del Mediterrani (CAM) i Air Europa, patrocinadors de la mostra.
Gabriel Sagristà i Joan Daviu en nom de la CAM i Sandra Lenis de la companyia aèria sortien satisfets d'haver contribuït a aquest projecte artístic especial per a l'Aljub d'Es Baluard.
Però al qui més orgullós es va veure va ser a l'artista mateix amb l'arquitecte Vicente Tomás i l'escultor i ferrer Joan Cunill.
Tots, i moltes altres personalitats, malgrat la notable assistència de l'acte inaugural, no dubtaren ni un sol moment a interactuar ni a fer vibrar els gongs per detectar-ne les diferents sonoritats amb major o menor èxit. Per obtenir-ho, la recomanació és fer-ho sonar amb fortalesa però, alhora, amb suavitat, com si d'una carícia es tractàs. Llavors, el temps es deté...
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.