Els més petits no pogueren resistir la temptació d'acaronar uns gongs amb unes belles paraules d'amor impreses. | J. TORRES.

TW
0

JOANA NICOLAU. Palma.
Els sons ancestrals i l'espiritualitat de l'Orient ompliren ahir la sala de l'Aljub d'Es Baluard en una de les majors experiències sensorials viscudes en aquest museu. L'artista Jaume Plensa oferia, en la inauguració del seu «Jerusalem», la possibilitat de participar directament d'un moment singular que no deixà indiferent ningú.

Devuit gongs enfrontats l'un a l'altre oferint diferents sonoritats i ombres màgiques amb reflexos brillants... i al fons, rebent el seu so, una figura humana en actitud de recolliment i de reflexió en la qual l'artista s'autoretrata. «És la meva obra», afirma, i certament, fins a l'octubre, tot aquell espai estarà presidit per Jaume Plensa en estat pur.

En cada gong, de bronze daurat i de gairebé quaranta quilograms de pes, l'artista hi ha escrit diferents versos del poema bíblic El càntic dels càntics. Són, a parer de Plensa, «el millor poema d'amor de la història». Un poema amb el qual l'artista incita a l'exaltació de la vida mitjançant textos amb gran càrrega sensual i eròtica que, en un acte de generositat, vol «treure a llum des del lloc més ocult d'Es Baluard per compartir-los».

Representants de totes les institucions presents en la Fundació Es Baluard i el seu president, Pere A. Serra, acompanyaren l'artista en la inauguració. De totsells, el conseller de Cultura, Francesc Fiol, gaudí amb la instal·lació destacant «la seva invitació a una reflexió molt personal», que pensa repetir un altre dia «amb més tranquil·litat». La batlessa de Palma, Catalina Cirer, també s'hi mostrà entusiasmada i, sense dubtar-ho ni un moment, féu sonar diferents gongs entre la curiositat i l'admiració pel muntatge.

El nom de Plensa, artista de reconegut renom nacional i internacional, va atreure ahir vespre a l'Aljub d'Es Baluard un públic ben nombrós.

S'hi veien artistes com l'escultora i pintora Barbara Weill amb el seu fill, el guitarrista Jimmy Weinstein; Erwin Bechtold o el fotògraf Toni Catany, aquest, molt poc assidu a les celebracions, però que no es volia perdre «la creació de Plensa», que qualificà d'«impressionant, tant per l'obra com pel muntatge i la sala de l'Aljub».

El galerista de Plensa, Daniel Lelong; l'expert en art i director del Neues Museum Weserburg de Bremen (Alemanya), Carsten Ahrens; i el galerista americà Christian Scheffel foren dels primers que compartirn l'experiència interactiva creada per Plensa per al Museu Es Baluard.

La directora de la Fundació Pilar i Joan Miró, Magdalena Aguiló, i el director del Casal Solleric, Joan Carles Gomis; galeristes com Joan Oliver «Maneu» o Joan Guaita; els artistes Amador, Patrick Guino o Mariano Mayol; o la comissària Neus Cortès tampoc no faltaren a la inauguració, que a més reuní representants de la Caixa d'Estalvis del Mediterrani (CAM) i Air Europa, patrocinadors de la mostra.

Gabriel Sagristà i Joan Daviu en nom de la CAM i Sandra Lenis de la companyia aèria sortien satisfets d'haver contribuït a aquest projecte artístic especial per a l'Aljub d'Es Baluard.

Però al qui més orgullós es va veure va ser a l'artista mateix amb l'arquitecte Vicente Tomás i l'escultor i ferrer Joan Cunill.

Tots, i moltes altres personalitats, malgrat la notable assistència de l'acte inaugural, no dubtaren ni un sol moment a interactuar ni a fer vibrar els gongs per detectar-ne les diferents sonoritats amb major o menor èxit. Per obtenir-ho, la recomanació és fer-ho sonar amb fortalesa però, alhora, amb suavitat, com si d'una carícia es tractàs. Llavors, el temps es deté...