«Que em besi amb els besos de la seva boca/ Perquè les teves
carícies són més dolces que el vi». Aquest és un fragment deCàntic
dels càntics que l'artista Jaume Plensa ha plasmat (en anglès) en
un dels devuit gongs de la instal·lació Jerusalem que, a partir de
demà i fins dia 15 d'octubre es podrà veure a la sala Aljub d'Es
Baluard, Museu d'Art Modern i Contemporani
de Palma.
Es tracta d'una exposició que Plensa ha creat ex professo per a
l'Aljub. De fet, el català assegurava ahir que «quan vaig saber que
la comanda era per a l'Aljub no ho vaig dubtar ni un moment, i vaig
dir que sí».
L'artista ha volgut convertir aquest espai en un lloc gairebé
màgic. Per tal d'aconseguir-ho, ha creat un tipus d'escenografia
mitjançant la construcció d'una sèrie d'elements escultòrics en
forma de gongs, uns instruments musicals que l'espectador decidirà
quan i com ha de tocar. Però a més d'aquests elements musicals, el
visitant a l'Aljub hi trobarà un personatge que l'observa a ell i
les seves reaccions davant de la resta del muntatge. És el mateix
escultor, una figura en pols de marbre recoberta amb el noms de les
muntanyes de Venus. «Aquests elements geogràfics de Venus tenen
noms de les divinitats de totes les cultures. Vaig trobar, en una
exposició com aquesta, amb fragments deCàntic dels càntics molt
suggerent introduir el nom de Venus».
De fet, Plensa afirmava que aquesta obra, que emana poesia per
tots els vessant, s'havia d'acaronar: «Les peces s'han d'acaronar
per l'espectador. Ha de ser com si les besassis, com més suau ho
facis, millor sonaran» i així expandiran els devuit missatges
d'amor de l'obra bíblica, escollits perquè tinguen una força de
fàcil lectura.
Quant al nom de Jerusalem per a una exposició on tot vol emanar
amor i poesia, Plensa va defensar que, en aquesta ciutat, hi ha
moltes capes d'història, que sovint és més emocional que no
real.
L'exposició va ser presentada, a més de per l'escultor, per la
directora del Museu, Marie-Claire Uberquoi, que va introduir l'obra
d'un escultor polifacètic amb èxits tan importants com el muntatge
The Crown Foundation a Xicago i li agraí que hagués acceptat el
repte de fer un muntatge per a l'Aljub. A més, a l'acte de
presentació no hi mancaren els patrocinadors de la mostra: Air
Europa i CAM Obres Socials.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.