TW
0

«Que em besi amb els besos de la seva boca/ Perquè les teves carícies són més dolces que el vi». Aquest és un fragment deCàntic dels càntics que l'artista Jaume Plensa ha plasmat (en anglès) en un dels devuit gongs de la instal·lació Jerusalem que, a partir de demà i fins dia 15 d'octubre es podrà veure a la sala Aljub d'Es Baluard, Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma.

Es tracta d'una exposició que Plensa ha creat ex professo per a l'Aljub. De fet, el català assegurava ahir que «quan vaig saber que la comanda era per a l'Aljub no ho vaig dubtar ni un moment, i vaig dir que sí».

L'artista ha volgut convertir aquest espai en un lloc gairebé màgic. Per tal d'aconseguir-ho, ha creat un tipus d'escenografia mitjançant la construcció d'una sèrie d'elements escultòrics en forma de gongs, uns instruments musicals que l'espectador decidirà quan i com ha de tocar. Però a més d'aquests elements musicals, el visitant a l'Aljub hi trobarà un personatge que l'observa a ell i les seves reaccions davant de la resta del muntatge. És el mateix escultor, una figura en pols de marbre recoberta amb el noms de les muntanyes de Venus. «Aquests elements geogràfics de Venus tenen noms de les divinitats de totes les cultures. Vaig trobar, en una exposició com aquesta, amb fragments deCàntic dels càntics molt suggerent introduir el nom de Venus».

De fet, Plensa afirmava que aquesta obra, que emana poesia per tots els vessant, s'havia d'acaronar: «Les peces s'han d'acaronar per l'espectador. Ha de ser com si les besassis, com més suau ho facis, millor sonaran» i així expandiran els devuit missatges d'amor de l'obra bíblica, escollits perquè tinguen una força de fàcil lectura.

Quant al nom de Jerusalem per a una exposició on tot vol emanar amor i poesia, Plensa va defensar que, en aquesta ciutat, hi ha moltes capes d'història, que sovint és més emocional que no real.

L'exposició va ser presentada, a més de per l'escultor, per la directora del Museu, Marie-Claire Uberquoi, que va introduir l'obra d'un escultor polifacètic amb èxits tan importants com el muntatge The Crown Foundation a Xicago i li agraí que hagués acceptat el repte de fer un muntatge per a l'Aljub. A més, a l'acte de presentació no hi mancaren els patrocinadors de la mostra: Air Europa i CAM Obres Socials.