Les obres per a la restauració i remodelació del Convent de Sant
Bonaventura de Llucmajor continuen amb el vent a favor. En aquests
moments sembla que el conjunt arquitectònic compost per l'església,
el seminari i el claustre mai no tornaran a ser el que eren. Hi ha
bastides de metall a les murades, formigoneres, muntanyes de pedra,
fustes que apuntalen els sòtils i pols, molta pols... Les obres de
restauració es duen a terme a través d'un equip de professionals
multidisciplinari format per arquitectes, historiadors i
restauradors que coordinen les tasques amb l'objectiu que les
distintes actuacions serveixin per millorar l'edifici,
conservant-ne la major part possible.
Retirar la calç
Pel que fa a les tasques de restauració de les pintures murals,
descobertes el 1999, en aquesta primera fase l'objectiu és retirar
les distintes capes de calç que les tapen. Les de la primera
galeria, explicà Miquela Forteza, portaveu del grup
d'investigadors, daten de finals del segle XVII o principis del
XVIII i componen un «interessant programa iconogràfic relacionat
amb l'orde franciscà», al qual pertany l'edifici des de 1598,
malgrat que els treballs es van acabar cap a l'any 1697.
Cicle hagiogràfic
Es tracta en concret d'un «cicle hagiogràfic» de l'orde franciscà
que va complir quasi amb tota probabilitat «un important paper
didàctic», alhora que exercí una funció «representativa i de
prestigi». Aquest programa, inspirat «en fonts de caire literari»,
es pot atribuir a algun artista local o a algun frare franciscà que
seguí «un pla preconcebut per algun frare del convent coneixedor,
sens dubte, del pensament filosòfic i hagiogràfic de l'orde»,
apuntà Forteza. «Malgrat que es tracta d'un artista 'desconegut',
és segur que és un home que tenia un gran domini de la tècnica del
dibuix», indicà la historiadora.
Les diferents prospeccions que ha realitzat l'equip de
restauradores per tot el claustre i també les pintures de la
primera galeria, ja quasi descobertes, segueixen «un ordre
aparentment lògic», perquè la primera figura de la murada «pareix
esser» sant Francesc d'Assís, seguida de la de santa Clara
(fundadora de les Clarisses) i de sant Bonaventura (titular del
convent). A continuació apareixen santa Elisabet de Portugal, sant
Antoni de Pàdua, santa Elisabet d'Hongria i sant Bernadí de Siena.
A la següent galeria, on encara s'estan realitzant les tasques de
descobriment, es pot veure la figura de sant Ludovic de Tolosa,
santa Margalida de Cortona i el beat sant Salvador d'Horta.
Ornaments
Aquestes figures apareixen flanquejades per dos gerros amb flors
que constitueixen «un vertader mostrari de flors». Davall de les
figures hi ha «una petita llegenda amb el nom del sant» i tot
s'acompanya amb una sanefa de motius florals combinats amb altres
de geomètrics. La sanefa es continua a totes les galeries i de
manera intermitent apareixen alguns motius antropomòrfics, com
també una -fins ara sols se n'ha descoberta una- santa faç.
A més de les pintures de les galeries, les restauradores n'han
localitzades també al buit de les escales que condueixen a la
planta superior de les cel·les i un número romà amb motius florals
a la porta de cada una d'aquestes estances.
Antònia Reig i Maria del Mar Riera, que coordinen les tasques de
restauració de les pintures, explicaren que en aquesta primera fase
es treballa «de manera mecànica amb bisturí» per treure les
distintes capes de calç acumulades al llarg dels anys. Les pintures
dels murs de la primera galeria foren «realitzades amb la tècnica
anomenada grisalla, en la qual s'utilitza carbó vegetal i calç amb
pigments de terra», mentre que als murs de l'escala les pintures
són «policromades» (amb colors), malgrat que l'estat de conservació
és pitjor que en el cas de les pintures de les galeries, «sobretot
per l'efecte de la humitat». Segons Reig, «la banda mural és de 180
centímetres», realitzada sobre mur tapial.
Aquesta primera fase continuarà amb la consolidació de les
pintures, que llavors es taparan i tornaran a descobrir-se un cop
que les obres hagin finalitzat.
En aquest projecte, finançat principalment per l'Ajuntament de
Llucmajor, hi treballen, a més de Miquela Forteza i Antònia Reig,
Andreu J. Villalonga i Concepció Bauzà. Tots estan coordinats per
Mercè Gambús, professora titular del Departament de Ciències
Històriques i Teoria de les Arts de la Universitat de les Illes
Balears, entitat que, després de la signatura d'un conveni, du a
terme les tasques d'investigació, restauració i el pla de
conservació de les pintures del conjunt conventual de
Llucmajor.
Per altra banda, les tasques de restauració i condicionament de
l'edifici, que efectua l'empresa Llabrés Feliu, estaran acabades
«per contracte» el maig del 2007, explicà Antonio Hernández, cap
dels treballs, qui afegí que a causa que en aquest tipus d'obres
«sempre hi ha sorpreses», no seria estrany «haver d'allargar el
termini».
Orígens
La primera contribució a la història del Convent de Sant
Bonaventura és del frare Andreu Noguera, primer cronista de
Llucmajor, que deixa constància dels actes de fundació i benedicció
del Convent (tingué lloc el 29 d'octubre de 1656), malgrat que la
més antiga descripció del convent és de Guillem Terrassa i Pons
l'any 1770, completada més tard per Francesc Tallades el 1811.
Anys després, el 1982, Bartomeu Font Obrador, cronista de
Llucmajor, publicà una història del poble en la qual dedica un
capítol sencer a la història i a la descripció del convent. També
dedica un espai al Claustre i deixa constància del nom del mestre
d'obres, que és Mateu Gamundí.
Segons els diferents cronistes que han escrit la història
d'aquest emblemàtic conjunt arquitectònic, pareix que l'any 1697 es
varen efectuar les obres d'acabament, perquè ha quedat constància
en documents que en aquella època es posaren els revoltons, es
posaren canonades, es precintà el sòl del claustre i es varen pagar
8 lliures a un escultor pel brollador, en aquests moments desmuntat
a l'espera que finlitzin els treballs. Des de 1836 al 1998, any en
què la Guàrdia Civil abandonà definitivament el Claustre i les
dependències annexes, el conjunt arquitectònic va ser quarter de la
Guàrdia Civil, a més del jutjat de pau i l'escorxador municipal del
poble.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.