TW
0

X.RIUTORT.Palma.
La vessant intel·lectual de l'arquitecte Guillem Reynés Font ha estat recuperada en el llibre Arquitectura i art a Mallorca, una antologia de textos feta a cura de Jordi Vidal Reynés, col·laborador de la Gran Enciclopèdia de Mallorca.

Com explicà l'autor del llibre: «És una antologia que recull la seva tasca intel·lectual, més que la d'arquitecte».

Dins el volum es troba un conjunt d'articles, conferències, parlaments, cartes i textos en català escrits entre 1906 i 1918 per l'arquitecte sobre temes diversos, publicats a diferents revistes, com «La veu de Mallorca». Destaca un sobre vocabulari arquitectònic amb el qual participà al Congrés Internacional de la Llengua Catalana, l'any 1906.

Altres articles inclosos són: una conferència dels bous de Costitx, la porta de Santa Margalida, sobre les diferències entre mossèn Alcover i Pompeu Fabra, així com sobre obres i reformes arquitectòniques.

Segons explicà ahir Guillem Reynés Muntaner, nét d'aquesta figura i també arquitecte: «fou un home de societat de la seva època: escrivia en català i era nacionalista i de la congregació mariana».

El llibre reflecteix també la vessant reivindicativa de l'arquitecte, la seva lluita per defensar el patrimoni artístic insular, com prova la seva oposició a l'enderroc de la porta de Santa Margalida i la compra del que quedava de la col·lecció del cardenal Despuig, evitant així que sortís de l'Illa.

L'antologia està prologada per Guillem Rosselló Bordoy, i conta amb una introducció biogràfica a càrrec de l'autor.

Actualment Guillem Reynés Corbella, nét de l'arquitecte, prepara la publicació de material gràfic de l'obra i curiositats de Reynés Font, en format de llibre acompanyat de CD. «És un inventari complet de l'arxiu que deixà el nostre avi. Ha estat escanejat tot el material: cartes, dibuixos, apunts i fotos, entre d'altres coses. Sortirà a finals d'any» segons el també arquitecte Reynés Corbella.