Aquells cotxes i aquelles bicicletes (1915)

TW
0

Es celebra a Palma la «Festa del Pedal» i amb tal motiu, en un dels mostradors de la botiga «Ca na Maria des Cego», ha estat exposat el primer velocíped que es va dur a Mallorca, juntament amb una bicicleta del darrer model de la casa Bibiloni. Aquesta té un pes de vuit quilos i mig. La comparança ens permet apreciar l'evolució que en aquests darrers anys ha tingut aquesta indústria. El primer velocipedista, degà dels mallorquins afeccionats a tan eficaç vehicle, fou el senyor Ernest Canut, el qual introduí a l'illa el primer bicicle, això a començaments del 1869. El primer velocíped pesava trenta quilos i tenia els radis de fusta i les llantes de ferro. Aquesta festa ciclista va tenir, doncs, segons els cronistes de premsa, un gran èxit, i aquests afegeixen que mai a l'Estat espanyol no s'havien vist tan nombroses excursions. Es reuniren a Son Company entorn de 1.800 ciclistes i feren una excursió fins a Algaida. A les onze i mitja es va celebrar, per a tots els participants, una missa, i el capvespre, a les dues, fou celebrat el sorteig de premis, entre els quals hi havia un joc de prismàtics, una botzina corbada de trenta centímetres, dos parafangs, pedals niquelats i sirenes «Mignon».

Sembla, per tant, que això de la bicicleta tenia molta demanda i no es dubtava a afirmar que era un vehicle altament útil a la part forana. Aparexien comerços com «Casa Codina», propietat d'Enric Codina, i que s'especialitzava en articles de goma, amiant i ebonita. Arranjaven pneumàtics i cambres d'aire. Fou aquesta una botiga que va existir fins fa només una quinzena d'anys i estava situada en el carrer Unió, entre la que deien en plaça del Mercat i el Born. La Casa Gomila, per altra banda, ja esmentada, estava en el carrer Marina número 5 i oferia cotxes de lloguer i cotxes nous per a vendre. Tenia l'exclusiva dels automòbils «Humber», que en la seva propaganda definia com el cotxe més apreciat a Anglaterra. Un d'aquests vehicles, tipus «Humberette» de vuit cavalls, costava 4.250 pessetes, posat a Palma i lliure de tota altra despesa.

Competidors d'aquest automòbil eren els models que oferia la casa Ford, situada a Palma en el carrer Gavarrera, número 4. Segons això, un «Touring Torpedo», de 5 seients, valia 6.200 pessetes. Un «Torpedo» de tres, 5.850 pessetes. De dos, 5.700. I el «Laudanet», de sis, 7.800. Eren molts doblers en aquells dies, malgrat que els vehicles disposassin, segons la propaganda, de «capota, faros con generador, tres faroles ciudad, parabrisas, bocina y registrador de velocidades y distancias». I tornant a la bicicleta, existia la «Casa Hércules», important fàbrica anglesa, representada a Palma pels germans Darder, que tenien el seu dipòsit establert en el carrer del Sindicat, número 189. Una bicicleta, marca britànica «Tourist Hércules» valia 300 pessetes i l'anunciador afirmava que «esta máquina es de gran lujo, a tres cambios de velocidades».