Encara que des de l'any d'aquesta lluita es fa una missa el segon diumenge de maig per Sant Ponç, l'emblemàtic Firó del dilluns següent que representa la batalla es remunta a 1885, una època romàntica que volia recuperar fets del passat i convertir-los en símbols, com de fet ha passat amb tantes tradicions creades al segle XIX, però arrelades a èpoques més llunyanes.
La representació és un simulacre-festa amb batalla, combats, baralles, vaixells cremats, intents de rapte i molta emoció. Comença al port de Sóller amb la batalla naval i continua al poble, on els corsaris, fins i tot, es fiquen a les cases.
La característica més interessant d'aquesta festa és l'important paper de les dones en la defensa del seu territori. Dues valentes dones varen tenir un decisiu paper en la lluita; la festa es fa ressò d'aquest fet amb un homenatge a la bravesa de les dones en el combat, atorgant cada any com a premi el paper de les «Valentes Dones» a dues al·lotes. El documental, fet també per dues solleriques, subratlla aquest fet heroic.
El treball va presentar-se per primer cop al Museu de la Mar del Port de Sóller el 23 d'agost passat. Ha disposat de l'ajuda econòmica de la Fundació Sa Nostra i de l'Ajuntament de Sóller, i amb la col·laboració especial tant dels grups sollerics organitzadors de la festa com del col·lectiu de pageses, el de pagesos, el col·lectiu de pirates i les Valentes Dones del 2005. Així mateix hi participaren els grups musicals Matamala i Malice, i el compositor Antoni Gibert, que ha fet la banda sonora original amb l'ajuda del pianista Guillem Busquets.
La creació del documental va començar, explicaren les seves autores, a la Facultat de Belles Arts de Barcelona al 2004. Les creadores del film varen començar a investigar la festa tan característica que se celebra al seu poble i en gravà les edicions del 2004 i del 2005, a més de la llarga preparació, que dura tot l'any.
El documental es presentarà a l'Espai Mallorca de Barcelona dijous 23 a les 19.30 hores, on es podrà adquirir el DVD, disponible a llocs especialitzats com el Museu de la Mar del Port de Sóller.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.