La proposta del creador està constituïda per una
videoinstal·lació sonora on Perejaume, que es volgué mantenir en
tot moment en un discret segon pla, ha intentat reflectir, «a
través d'una mena de monstre o ninot» compost per línies isòbares i
isòtropes que recorden l'onatge marí i les seves corbes, «la
vastedat de l'obra de Coromines», i també representar amb aquesta
mena de mapa topogràfic les llargues passejades que va fer el
filòleg a la recerca d'informació per a la confecció dels seus
diccionaris. Paral·lelament, l'audiovisual recull, a través d'un
sol cop de veu, «el so que tindrien tots els topònims que trobà
Joan Coromines, pronunciats a la vegada».
La videoinstal·lació es complementa amb l'exposició,
comissionada per l'artista, del fitxer de 36 calaixos que contenen
les cèdules que anà acumulant Joan Coromines durant gran part de la
seva vida. Aquestes cèdules servien aleshores al filòleg per
apuntar la informació que anava obtenint en les enquestes que feia
a la gent per tots els territoris de parla catalana. Posteriorment
les utilitzà per elaborar els diccionaris etimològics de català
(Diccionari etimològic i complementari de la llengua catalana),
castellà (Diccionario crítico etimològico castellano e hispànico),
aranès (El parlar de la Vall d'Aran) i el toponímic (Onomasticon
Cataloniae).
Precisament fou en el primer tom d'aquest darrer diccionari,
Toponímia antiga de les Balears, on treballà conjuntament amb el
menorquí Josep Mascaró Passarius. També formen part de la mostra un
petit cedulari de devuit calaixos i una taula on es poden consultar
les seves obres de referència.
Finalment, s'exhibeixen onze llibretes manuscrites on Coromines
apuntà «quasi de manera obsessiva» cada una de les 1.332 excursions
que realitzà a la recerca de l'origen de les paraules, a més d'un
aplec de nou fulls originals i un manuscrit amb la redacció dels
itineraris.
Així, l'exposició dedicada a Coromines uneix la llengua en el
seu sentit més ample i l'art conceptual amb l'objectiu, com digué
Perejaume, de «prendre mides a Coromines». Per la seva banda, el
director gerent de la Fundació Caixa Catalunya, Àlex Susanna,
comentà que «no es tracta d'una mostra documental», sinó de
l'amidament de la vida i l'obra de Coromines. «En aquesta mostra es
produeix una empatia fruit d'un diàleg intens entre Coromines i
Perejaume», afegí Susanna.
Per acabar, la directora d'Es Baluard, Marie-Claire Uberquoi,
destacà les «afinitats» entre ambdós pel que fa «l'interès per la
llengua catalana i la seva afició pel paisatge».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.