Joan Bibiloni assegura que «la banda sonora de la meva vida està per fer»

La IX Mostra de Cinema i Vídeo de Palma homenatja anit al Municipal aquest músic

TW
0

Joan Bibiloni afirma que en el món de les bandes sonores encara li queda molt de camí per recórrer. Ha compost molts de temes per a televisió i per a documentals i, de moment, ha creat la música de dos films, Km 0 i Vivancos 3. La IX Mostra de Cinema i Video l'homenatja avui, al Teatre Municipal, per la seva dedicació al món audiovisual.

-Estau satisfet per l'homenatge?
-Sí, agraesc la distinció, sobretot el fet que hagin pensat que la feina que he realitzat mereix un reconeixement. Sempre està bé tenir sentit d'autocrítica, però també està bé que reconeguin allò que fas, que et donin ales per continuar volant.

-Vós heu compost la banda sonora de «Km 0» i de «Vivancos 3» i també heu preparat temes per a nombrosos documentals i sèries de televisió. Quin és el vostre sistema de treball?
-La manera de compondre per a audiovisuals, és a dir, per a projectes encarregats, es basa en un equip amb un director. Existeix un gran avantatge: hi ha mil músiques per a una imatge i mil imatges per a una música. El resultat sol coincidir amb l'exigència: és una qüestió d'ofici, de gust i de vocació. Preparar una banda sonora és molt gratificant i, de vegades, més difícil que compondre una cançó perquè fas el mateix que un sastre: un vestit a mida.

-Com recordau la vostra participació en «Km 0»?
-Entranyable. Bons amics, un bon equip. Molt divertida. En vaig concebre la banda sonora com si fos un ambientador musical. Com que es tractava d'una comèdia, donava bastant de si tractar diferents estils de música. Em sortí bé.

-Repetiríeu l'experiència?
-Sí. Crec que la meva banda sonora encara està per fer, sense menysprear el que he realitzat fins ara. M'agradaria trobar un bon film, perquè el cinema m'agrada molt. Però, pel caràcter que tenc, no em dedic a anar d'un director a l'altre oferint-me com a compositor. Em deix endur per la casualitat.

-Què suposa la banda sonora per a un llargmetratge?
-Si va dins la pel·lícula, és una companya de viatge. Tanmateix, segons qui troba que no és necessari. Crec que si està bé no s'ha de notar, però també hi ha bandes sonores que es recorden més que el film mateix. Hi ha de tot. Consider que la música no ha de robar mai protagonisme a la història, a part que explícitament hagi de complir aquesta funció en un moment determinat. Cada moment té la seva pròpia història, la seva banda sonora.

-Llavors, no podrà ser mai un personatge més de la història.
-Un personatge més no, però pot potenciar una cinta o desfer-la.

-Com a cinèfil, com veis el panorama cinematogràfic actual?
-Som usuari d'allò que es fa per comunicar alguna cosa. Potser hi ha un excés d'oferta, i també és necessària una visió més europea del cinema. Estam envaïts pel cinema dels Estats Units. Sobra molta opulència i mitjans, perquè amb pocs elements es pot transmetre molt. El missatge es veu massa influït per les vendes i pel màrqueting, que no sempre és una influència favorable, cosa que també succeeix en la música.