Lònia Guiu s'ha fet gran. Com, que no sabeu qui és? És
imperdonable, però té solució. Lònia Guiu és un personatge
literari. Però no un personatge qualsevol, sinó una de les
escassíssimes detectius privades que existeixen en la literatura
catalana i que ara acaba de complir vint anys. La seva creadora és
Maria Antònia Oliver i assegura que «Lònia és viva, és amb mi i
molt amiga meva, i m'està ajudant a escriure de nou».
Lònia Guiu aparegué com a personatge protagonista d'una novel·la
fa ara vint anys. Estudi en lila era la primera incursió en el
gènere negre d'una autora que ja s'havia fet un nom com a narradora
de la generació dels anys setanta.
«En realitat, Lònia va néixer abans i per culpa del col·lectiu
Ofèlia Dracs. En un moment donat, ens proposàrem fer un llibre
col·lectiu de relats policíacs. Jo no n'havia fets mai i no
m'agradava, i vaig escriure primer un conte i no m'agradà i després
va sortir la primera història, i vaig veure que aquest personatge
podria donar per a més».
La relació de la seva creadora amb la novel·la negra era molt
curiosa. «Jo havia llegit una de les novel·les d'Agata Crhistie i
m'havia avorrit moltíssim, perquè jo tenia una relació amb la
novel·la negra molt curiosa: només llegia les novel·les de Jaume
Fuster, el meu home. Fins que un dia em va dir que o llegia els
grans clàssics nord-americans de la novel·la políciaca o es
divorciaria de mi. Jo vaig pensar que no valia la pena, de manera
que les vaig llegir i vaig descobrir que no tan sols eren unes
magnífiques novel·les policíaques, sinó que en general eren unes
grans novel·les. Per tant, vull que consti que jo no som una gran
entesa en la novel·la negra».
Precisament per això mateix l'èxit de les novel·les en què Lònia
Guiu és la protagonista -Estudi en lila (1985), Antípodes (1988) i
El sol que fa l'ànec (1994)- «em va sorprendre moltíssim». El que
també és una sorpresa és el fet que la novel·la negra en català no
hagi tingut més conreadores femenines ni més protagonistes
femenines. «No m'agradaria deixar-ne cap, però només som capaç de
recordar el cas d'Isabel Clara Simó. I és que les dones catalanes
som poquetes i no totes ens dedicam a aquest gènere».
Un dels principals mèrits de Maria Antònia Oliver és haver creat
una detectiu del tot allunyada dels mètodes deductius clàssics, que
no ha passat per acadèmies de policia, que s'ha fet a si mateixa.
Per aquest motiu, Lònia Guiu és una detectiu apassionada,
arrauxada, sense mètode però amb molt de sisè sentit i que «mostra
com és un tipus de dona: jo som feminista, però ella en principi no
ho era, o almanco explícitament. Això sí, en el fons ho era. Ella
es mou com pot i en certa manera és com ens movem les dones en
general».
Aquesta impulsivitat és la que li fa clavar algun cop de puny i
rebre més del que li agradaria, però sobretot és el que li atorga
més versemblança i credibilitat. Això i el fet que Oliver, quan
escriu, mostra les situacions i les explica amb pèls i senyals i
pel seu nom. «Jo necessitava un personatge per escriure amb més
realitat sobre el que no m'agradava, i Lònia va ser aquest
personatge».
Amb les tres novel·les que ha protagonitzat fins ara, ha
aconseguit un important èxit internacional. Estudi en lila s'ha
traduït a l'anglès, alemany, espanyol, portuguès, francès i
neerlandès; Antípodes a l'anglès, alemany, castellà, i francès; i
El sol que fa l'ànec al castellà, l'alemany i l'anglès. Ara Lònia
ajuda Oliver a escriure de bell nou, aquesta vegada «sobre el meu
trasplantament i sobre la mort de Jaume Fuster».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.