La col·lecció completa dels gravats sobre la tauromàquia de Goya
i la sèrie dedicada al toreig que Pablo Picasso realitzà un segle
després es mostren des d'avui a les sales d'exposició de la seu de
la Fundació Joan March, ubicada al carrer Sant Miquel de Palma.
Tauromàquia: Goya i Picasso, títol de la mostra, que romandrà al
centre fins al proper dia 17 de juliol, reuneix els 40 gravats de
la sèrie que Francisco de Goya dedicà a la tauromàquia i els 26 que
Pablo Picasso va crear prenent com a eix l'acció del toreig. En
aquestes sèries, Goya i Picasso interpretaren de manera personal el
tractat La tauromaquia o el arte de torear que va escriure José
Delgado, torero del segle XVIII que emprava el pseudònim de «Pepe
Hillo».
Però, tot i partir de la mateixa font escrita, a les
tauromàquies es pot contemplar com cada un dels artistes vessà el
seu geni i habilitat creatius per aplicar noves tècniques. Goya
optà pel gravat amb aiguatinta, amb la finalitat d'obtenir efectes
de fons sobris, d'un negre o un gris uniformes, i l'ús de tintes
planes per retallar les siluetes. Picasso, per la seva banda,
experimentà amb la mateixa tècnica però amb sucre. Aquesta pràctica
va permetre a l'artista malagueny obtenir qualitats d'aquarel·la
més altes i atorgar més llibertat al dibuix.
La sèrie de gravats de Goya fou realitzada entre 1814 i 1816 i,
per tant, és posterior als desastres de la guerra. Encara que
aquesta sèrie estava integrada inicialment per 33 làmines,
l'artista aragonès va haver de gravar-ne unes 44, que tenen com a
punt de partida l'edició francesa del 1876. Quant als gravats de
Picasso, destaquen especialment per la seva diversitat, l'interès
pels volums corporals i la tendència a la caricaturització.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.