La sala de l'Aljub ofereix un passeig per les creacions escultòriques del segle XX. | J. TORRES

TW
0


Avui, a les 20.00 hores, el Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma Es Baluard inaugura una exposició temporal centrada en escultures provinents de col·leccions privades i institucionals de Mallorca. Amb el títoPensar les formes. Escultures contemporànies a les col·leccions mallorquines, la mostra, amb Dolores Durán com a comissària, du l'espectador pels diferents camins que ha seguit l'escultura des del 1905 fins a l'actualitat.

S'hi recull un total de 57 creacions que també tenen en comú la internacionalitat i el reconeixement dels seus autors. Així, l'espectador hi trobarà peces d'artistes tan diversos com Josep Maria Alcover, Henry Moore, Picasso, Pomodoro, Glòria Mas, Joan Miró, Keith Haring, Magdalena Abakanowicz, Arman, Alexander Calder o Agustín Cárdenas.

La directora del Museu Es Baluard, Marie-Claire Uberquoi, explicava ahir que «si bé el gruix de les peces, de petit format en la seva majoria, procedeix de col·leccions privades, també n'hi trobam una de provinent del Govern balear, una altra del Consell i una altra de Cort».

Uberquoi afirmà que «és molt important que Es Baluard pugui donar a conèixer obres a les quals el públic sovint no té accés, i és una mostra de l'interès per l'art de la societat civil mallorquina». Segons l'experta, el conjunt d'aquestes peces, que abraça del 1905 al 2005, «representa un període molt dilatat en el qual l'escultura ha experimentat una metamorfosi profunda, que ha obert noves vies d'investigació i visió de la forma».

Així, afirmà que un dels objectius és «generar una sensació de llibertat en l'espectador, perquè ho pugui contemplar tot al marge d'una estructura historicista, a fi de recuperar per a ell una comunicació directa que deixa de banda el com, el quan i el perquè de cada creació».

«Cada una de les peces es converteix en un factor desencadenant de significants, de manera que el visitant n'estableix totes les connexions o n'interioritza la lectura de manera única i irrepetible», assenyalà la comissària.

Segons Uberquoi, el muntatge posa de manifest la diversitat de llenguatges que sorgiren al llarg del segle XX, que «canvià de manera radical la visió de les formes. De vegades, amb la pèrdua de gravetat, cosa que hi atorgà moviment; d'altres, amb l'aparició d'un buit que substituïa la forma; i fins i tot, amb les escultures efímeres». La distribució de les peces, a l'Aljub i a les terrasses, ha estat motivada per les condicionans de seguretat i de manteniment pròpies d'aquestes obres.

La mostra estarà oberta fins dia 22 de setembre, amb un horari d'estiu ampliat fins a les 23.00.