Jean Louis Pradel: «Erró és l'artista emblema de la figuració narrativa»

L'expert impartirà una xerrada sobre l'islandès al Museu el 5 de maig

TW
0

P.G.Palma.
Historiador de l'art, crític i professor de l'École National Supérieure des Arts Décoratifs de París, Jean Louis Pradel signa l'estudi principal del catàleg editat amb motiu de l'exposició Erró. Retrospectiva 1958-2004, que inaugurà ahir vespre el Museu Es Baluard. Expert coneixedor del moviment de la nova figuració, en el qual s'inclou l'obra de l'artista islandès, Pradel dictarà la conferència Erró, heroi de la figuració narrativa, dia 5 de maig, a l'auditori del centre d'art de Palma.

Pradel, que assistí ahir vespre a l'acte inaugural del muntatge, qualificà Erró com «l'emblema de la narració figurativa», al temps que lloà la seva «valentia de no abandonar el combat enfront de la mediatització del món». Això ho ha fet regenerant totes les imatges que circulen en massa i sense un punt de referència, sense discriminació ni exclusió, confrontant-les i mostrant-les a la societat, amb la qual contiua «mantenint un ferm compromís».

En opinió del crític d'art, el paper que la producció de l'islandès ha jugat en l'escena artística contemporània «ha repercutit al conjunt dels continents» i, per aquest motiu, «mereix ser destacat i recontextualitzat». En aquest sentit, Jean Louis Pradel afirmà que l'exposició del Museu Es Baluard no podia ser més encertada. D'una banda, l'especialista expressà la seva admiració pel Museu, «un centre obert a la mar, que transmet la vocació que ha de tenir un museu com un lloc d'obertura a la ciutadania». D'altra banda, lloà l'encert i la qualitat del muntatge, que «amb només 66 obres, ha aconseguit recollir tota la ironia i l'humor amb les quals Erró ha representat els excessos de la nostra societat» durant les últimes dècades.

Segons l'expert, la clau per apropar-se a l'obra del pintor islandès es troba a Ràvena, on Erró treballà en la recuperació dels mosaics bizantins quan era jove. «L'arbitrarietat de l'art bizantí és la mateixa que ha volgut traslladar a la seva figuració». Pradel explicà aquesta afirmació argumentat que la cultura ortodoxa és un món ple d'imatges, rere les quals roman ocult el vertader sacrifici. «Erró tampoc situa l'espectador davant del 'sacrifici', sinó en un punt intermedi que convida el visitant a acabar el quadre». L'islandès «no fa una selecció de les imatges, sinó que es fa càrrec de tota la diversitat d'aquest món fragmentat» i la trasllada a les seves teles. «Erró et dóna els codis per reconstruir el que amb tanta informació ni veim ni escoltam».