TW
0


L'Ajuntament de Palma va decidir per unanimitat instar el Consell de Mallorca que declari la festa de l'Estandard com a Bé d'Interès Cultural. La proposta l'havien duita els regidors del PSM i prèviament, en comissió informativa, s'havia pactat el vot favorable de tots els partits polítics. És a dir, que ahir simplement es va escenificar el tràmit en el màxim organ de decisió municipal: el ple.

La festa de l'Estendard és la civil més antiga d'Europa i commemora la conquesta de la ciutat de Palma per part del rei Jaume I el Conqueridor el 1229, és a dir, el naixement i implantació de la nostra llengua i cultura fa vuit segles.

En aquesta celebració es veneren des de fa molts d'anys la rèplica de la cimera reial de Martí l'Humà i altres objectes, ja que les originals varen ser cedides l'any 1831 per l'Ajuntament de la ciutat al Reial Patrimoni. Les peces originals es troben a la Reial Armeria de Madrid i hi ha un acord plenari per demanar-ne la tornada a Mallorca.

El regidor Rogelio Araújo va fer un viatge a Madrid amb la finalitat de comprovar l'estat d'aquestes peces i assabentar-se de les possibilitats de retorn, que no varen ser negades definitivament per part de l'Estat.

El regidor Araújo va contestar ahir una pregunta oral formulada pels seus propis companys de partit, en la qual li demanaven quines gestions havia fet per aconseguir aquest retorn. El regidor va explicar el seu viatge a Madrid i assegurà que «el regidor pogué comprovar que la cimera reial de Martí l'Humà es trobava a la primera de les vitrines de l'exposició juntament amb una espasa cerimonial d'Alfons X el Savi, un tros de mantell i uns estreps de Ferran III el Sant». Pel que fa la resta de peces, (una espasa de dues mans, dues colobrines de mà i una cuirassa de justa) es troben a la segona de les vitrines com a complement de la primera.

Araújo també va explicar que «una vegada comprovat l'òptim estat de les peces exposades, la importància que se'ls atorga, la coherència del discurs museístic general del que s'exposa i el tractament restaurador de la cadira de colcar, el regidor demanà que se li remetés un informe on s'incloguessin les fitxes catalogràfiques de cada una de les peces, que li fou remesa el dia 1 de març».

El regidor Araújo va tenir molt de protagonisme en la sessió d'ahir, especialment en la final. A una altra pregunta oral dels seus companys sobre les actuacions que pensa dur a terme per commemorar els 400 anys de la publicació del Quixot i del segon centenari del naixement d'Andersen, va explicar que «Cort pensa fer tallers temàtics a les biblioteques sobre El Quixot i Andersen. S'editaran punts de llibre commemoratius i es farà una petita exposició de panells amb la temàtica d'Andersen que s'inaugurarà a la Biblioteca Infantil i que es durà després a altres biblioteques que tenguin l'espai suficient. El dia del Llibre es realitzaran tallers diversos al carrer: conta contes, titelles, escriptura gòtica, punts de llibre, contes personalitzats, jocs de memòria, de pistes, d'elaboració de ninots, contes interactius, caretes... mentre que en els casals de joves durant els mesos d'abril, maig i juny es duran a terme tallers de cuina, manualitats i premsa amb la temàtica del Quixot, del seu temps i dels seus personatges».

En el punt en què hi va haver més debat amb els regidors nacionalistes del PSM fou en el del manteniment de les escultures de Palma. Els populars varen votar en contra de la proposta de millorar el manteniment que feren els nacionalistes, i varen decidir no presentar una proposta alternativa.