El viatges del francès per Europa el va dur fins a Alacant, on capturà aquesta imatge el 1933.

TW
0

P. GIMÉNEZ.Palma.
Les seves fotografies s'han publicat en revistes, llibres i premsa, i galeries i museus com el Louvre o el MOMA han exposat les seves composicions rigoroses, imatges en les quals cada gest i cada element cobren significat en el conjunt perquè han estat capturades en el «moment decisiu», tal com definia Henri Cartier-Bresson l'instant en què activava la seva Leica per obtenir la instantània.

Un total de 140 fotografies en blanc i negre testimonien des d'avui a l'entresòl del Casal Solleric de Palma un nombre equivalent de «moments decisius» viscuts pel cèlebre fotògraf francès i pare del fotoreportatge en el decurs dels viatges que realitzà per Europa durant mig segle.

I és que l'exposició que s'inaugura avui, i que romandrà al Casal fins dia 29 de maig, aplega un conjunt d'imatges que pertanyen a la sèrie publicada per Cartier-Bresson el 1955 amb el títoLes européens i que s'ha convertit amb el temps en un dels treballs més representatius de la fotografia documental mundial.

El volum que apareixia en aquesta data, concebut i maquetat per Tériade i amb coberta de Joan Miró, només aplegava la feina que el fotògraf, mort el passat 2004, havia realitzat durant cinc anys. En concret, en aquest primer moment Bresson reuní una sèrie d'imatges que retrataven l'Europa de la postguerra, «on els signes de misèria i de ruïna eren molt evidents». Dos anys més tard, tal com recordava ahir la representant de l'agència Magnum Photos, Marta Dahó, Bresson -fundador d'aquesta agència al costat de Robert Capa i d'altres professionals- amplià aquest projecte i Les européens es convertí en testimoni de mig segle d'història al continent, donant compte d'un període crucial del segle XX.

L'exposició que acull el Casal Solleric, gràcies a una nova col·laboració entre l'Ajuntament de Palma i la Caja de Ahorros del Mediterráneo -CAM-, inclou doncs imatges captades pel francès des dels anys 30 fins a la dècada dels 70, destacant de manera especial les obtingudes a Espanya i a Itàlia durant el 1932.

De manera paral·lela a aquesta mostra, el Casal Solleric renova també les seves propostes de l'Espai Quatre, que acull la instal·lació The Weep Show de la portuguesa Catarina Campino; i de la planta Noble, on s'inaugura l'exposició Pere Pavia. Antològica.

La mostra dedicada a l'artífex d'un important conjunt de peces que ornen els espais urbans de l'Illa proposa, a partir de la visió de 54 creacions, una revisió exhaustiva de la producció de qui és considerat com un dels artistes que propiciaren el moviment renovador de l'escultura a Mallorca.

Amb aquest objectiu, l'exposició, la comissària de la qual és Maria Antònia Artigues, i de la qual es fa ressò un catàleg extens que recull textos de Jaume Pomar, Bartomeu Fiol i Guillem Frontera, traça l'evolució viscuda per aquest artista de Melilla i mallorquí d'adopció des dels seus primers retrats, datats el 1945, fins als retalls abstractes de fusta policromada que integren l'obra que signà el 2004, deixant abans constància dels distints moments que li han servit per depurar i per consolidar el seu llenguatge.