J.N.Palma.
L'arquitecte diocesà, Sebastià Gamundí, treballa en el projecte de restauració dels pinacles de Santa Eulàlia que s'esbucaren fa dues setmanes. Aquesta intervenció, segons el delegat diocesà de Patrimoni, Pere Joan Llabrés, tendrà prioritat, però s'hauria de fer extensiva a tot l'interior del temple i amb caràcter d'urgència.
Llabrés explicà que el principal problema del temple és «la ingent acumulació d'humitat que ha fet malbé la pedra». Així mateix, també precisa d'una neteja integral i d'una nova il·luminació artificial. Cal recordar que aquesta és la segona església més monumental de l'illa i moltes de les obres d'art que conté passen gairebé desapercebudes.
Pel que fa al pinacle esllavissat, el delegat diocesà de Patrimoni explicà que «de feia anys el marès patia de l'anomenat mal de pedra i estava consentit, pel que el vent ho va tenir bo de fer».
Un cas semblant al de Santa Eulàlia el pateix la façana de la capella de Sant Pere del Seminari. Ambdós projectes són del marquès de Vivot (finals del XIX) i destaquen per tenir unes «agulles finíssimes i molt elevades a les quals, la proximitat de la mar i la fragilitat de la pedra han incidit en el marès un significatiu desgastament».
La recuperació de Santa Eulàlia és just una de les obres de restauració que du entre mans el Bisbat de Mallorca. Des de la dècada dels anys setanta la Diòcesi ha duit a terme una massiva restauració i consolidació d'esglésies fins al punt que avui dia tan sols n'hi ha una en estat de ruïna total. Se tracta de la de Sant Joan de la Font Santa (Campos). En ella no s'hi realitza culte i no s'hi intervendrà. Amb tot, encara és molta la feina a fer per dir que el patrimoni eclesiàstic gaudeix de bona salut. Un dels problemes més comuns són les teulades. Llabrés explicà que fins i tot el bisbe Úbeda havia de reflexionar quan pensava en «la quantitat de quarterades de teulades» que havia de salvar. En projecte hi ha les de Sóller, sa Pobla, Alaró, Porreres, Pollença, Moscari i Montuïri.
A més de les esglésies parroquials, Llabrés reconegué que «tot i no haver-los pogut dedicar una atenció tan preferent» alguns temples conventuals requereixen actuacions importants. Aquest és el cas de l'església conventual més sumptuosa de la Part Forana, Sant Agustí de Felanitx, que precisa netejar la pedra i la restauració dels retaules. El Bisbat està en converses amb l'Ajuntament.
A Manacor, l'església de Sant Vicenç Ferrer, a més de neteja necessita recuperar les teulades.
Les pintures de Sant Bernardí de Petra així com Sant Francesc de Paula a Sineu també requereixen mà de metge. A Palma, tant el monestir de Santa Clara, com Santa Elisabeth de les Jerònimes i les Caputxines precisen important atenció.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.