«Madrid ha sabut reaccionar davant tragèdies com aquesta», senyalaven Xavier Fiol i Pep Pinya. Però malgrat aquest optimisme, el responsable de Pelaires, l'única galeria mallorquina que s'exhibeix al pavelló 7, no s'atreví a mesurar les repercussions i es mostrà més escèptic que en altres anys en afirmar que «sempre que es comença una fira les il·lusions són del cent per cent, però mai es pot valorar fins que acabi». Ferran Cano, per la seva banda, donava mostres de la serenitat que li atorga la seva veterania. Si al matí sortia de la dutxa quan es produïa l'explosió a pocs metres de l'hotel, ja al parc firal no dubtava que «la gent que viu i participa de l'art no deixarà de venir». Aquest extrem, a darrera hora de la nit es confirmava.
Paquita Giménez. Enviada especial a Madrid.
L'ombra de l'atemptat d'ETA es deixà sentir en les fortes mesures de seguretat que envoltaren la inauguració de la Fira Internacional d'Art Contemporani (Arco). Des del matí la directora, Rosina Gómez-Baeza, deixà clar que la resposta havia de ser d'«absoluta normalitat» i sota cap concepte «suspendre actes prevists».
Així, amb Mèxic com a convidat d'honor i 35 països representats per 289 galeries, vuit mallorquines, Joan Carles I i Sofia, inauguraren la XXIV edició d'Arco, acompanyats pel president de Mèxic, Vicente Fox i la seva esposa, Marta Sahagún. Els reis van recórrer els pavellons 7 i 9 del Parc Firal que fins dia 14 serà aparador dels estils i llenguatges de la plàstica contemporània nacional, internacional i especialment mexicana.
El país llatinoamericà anuncia la seva presència amb la instal·lació La tercera nació, un mur que envolta el recinte i que ahir fou testimoni directe de tots els esdeveniments. Testimonis indirectes, en aquest cas, són els representants de les vuit galeries balears. Pep Pinya (Pelaires), Bernat Rabassa (Altair), Xavier Fiol, Juan Antonio Horrach Moyà, Ferran Cano, Joan Guaita Art, Jero Martínez (Maior) i Philipp Von Rosen (Jules Kewenning) intercanviaven impressions sobre el succeït i condemnaven l'atemptat.
L'alt nivell d'Arco'05, el més internacional com tothom ha coincidit, és un altre dels punts que els galeristes destacaren. La fira té novetats com la secció BlackBoxUArco, que dóna cabuda a les propostes d'art digital, i que comparteix protagonisme amb els Project Rooms, al que enguany participa Joan Guaita amb l'artista cubà Kcho. Al costat d'aquestes, a Arco hi conviuen altres disciplines consolidades com la fotografia, mitjà que guanya rellevància per als creadors actuals; l'escultura, les vídeo-instal·lacions i la pintura, que «viu un moment de gran vitalitat», senyalà Ferran Cano.
El galerista feia aquesta apreciació envoltat de les obres dels onze joves artistes que apadrina; Amparo Sart, Enric Mas, Pep Guerrero, Pep Bonet, Amable Villarroel, Marsic, Oscar Seco i Martín i Sicília. Tots tenen en comú el compromís amb la realitat i el plasmen en les seves obres, figuratives i abstractes, amb llenguatges que van des del còmic i el cine fins a l'estètica kischt o el pop.
Més sobri i acord amb l'ambient general, Pep Pinya ha tornat a recolçar-se en els seus artistes habituals i mostra obres de Bianchi, Campano, Frisuelos, Guillem Nadal, Hernández Pijuán, Llambías i Sirvent, a més d'un quadre de Bosco Sodi, artista mexicà que ha inclòs com homenatge al país convidat. Maior, Xavier Fiol i Altair també han acudit amb l'artilleria més pesada. Noves escultures d'Amador i Cortés, comparteixen l'espai de Jero Martínez amb creacions d'Eva Lootz, Gloria Mas, Aina Perelló, Susana Solano, Woods i Fischer.
Just enfront, l'expositor que comparteixen Fiol i Altair mostra una explosiva combinació que barreja peces de Picatoste, Baltazar Torres, Lawrence Carrol, Joan Fontcuberta, Joseph Heer, Bechtold i Anthony Caro, entre altres. La proposta d'Horrach Moyà, per la seva banda, «convida a reflexionar» sobre la que ha estat la seva trajectòria en l'últim any. El galerista mostra una «multidisciplinar i eclecticista» col·lectiva amb obres «conceptualment oposades, però que presenten una unitat» de Susy Gómez -l'artista més representada a la fira-, Jorge Mayet, Joan Morey, Pep Girben, Congost, Pérez Portabella, Morales, Pepe Vives, Santos Montes i Agustí Torres.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.