El transport aeri del futur pren el vol des d'Europa

Airbus presentà el major avió de passatgers, fruit de la cooperació

TW
0


La constructora aeronàutica Airbus presentà ahir a Toulouse (França) el nou superjumbo A380, el major avió de passatgers de la història amb capacitat per a 550 persones, ampliable fins a 850 places en classe turista. Construït per Airbus amb l'objectiu d'acabar amb el regnat del Jumbo B747 del nord-americà Boeing, la presentació es convertí en un acte d'exaltació de l'aliança europea, ja que assistiren a l'esdeveniment el president de França, Jacques Chirac; el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero; el canceller alemany, Gerhard Schroeder; i el primer ministre britànic, Tony Blair.

Els nous avions disposaran d'una autonomia de 14.800 quilòmetres i tindran la possibilitat d'oferir-se com una opció de luxe en un model equipat amb camarots individuals, bars, restaurants, gimnasos i fins i tot un casino. La inversió del programa és d'11.000 milions d'euros, encara que el desembre passat la companyia admetia la necessitat de realitzar-hi una inversió addicional de 1.450 milions d'euros, que hauran d'incloure's a la partida d'I+D del projecte. Per rendibilitzar el programa, la companyia haurà de vendre almenys 250 unitats de l'avió, el preu unitari del qual és de 214 milions d'euros.

En el decurs de l'acte, Rodríguez Zapatero confirmà la pretensió de l'Estat espanyol d'augmentar la seva participació en nous projectes d'Airbus i assegurà amb rotunditat que «Europa és imparable quan uneix els seus esforços».

Tot estava preparat ahir a França per conèixer el nou superjumbo, que encarna l'Europa del futur. El nou gegant de l'aire deixà bocabadats tots aquells que assistiren a la cerimònia de presentació de la nau insígnia d'Airbus, en el complex industrial Jean Lux Lagardère de Toulouse.

El major avió de passatgers de la història té més de 70 metres de llarg, 64,4 metres d'envergadura i és capaç de transportar 555 persones en la seva versió convencional, fet que suposa un 33 per cent més que els 416 passatgers que transporta actualment el Boeing 747. Això no obstant, l'aerolínia podria transportar fins a 830 persones si decideix suprimir la primera classe i la business de l'equipament.

De moment compta amb 139 comandes fermes procedents de 13 companyies aèries, a les quals s'han de sumar un compromís de compra per deu unitats més anunciat la setmana passada. La constructura preveu assolir les 150 ordres de compra al llarg del primer semestre del 2005.