Entre Costa i Llobera, Alcover i Capellà

El 2004 ens ha deixat importants novetats, dues editorials noves i efemèrides literàries assenyalades

Baltasar Porcel.

TW
0


Acabat l'any és hora de començar a fer-ne un repàs. Tot i que hi ha molts de llibres que acaben d'aparèixer i no han tengut temps de ser sotmesos a anàlisi, arriba el moment de fer una mica de balanç del que ens ha deixat en l'àmbit literari aquest 2004.

Dues noves editorials han aparegut a Mallorca. Edicions del Salobre es va estrenar per la porta gran publicant l'obra poètica completa de Miquel Àngel Riera. Al seu darrere hi ha Antoni Xumet, Pere Joan Martorel i Jaume Mesquida. En breu publicaran els contes d'Antònia Vicens.

L'altra editorial que s'ha estrenat enguany és Ensiola. Amb la direcció literària de Guillem Frontera i Carme Llul, ha debutat recuperant els contes de Gabriel Janer Manila i publicant la novel·la El vas de plata de Miquel Mas Ferrà, a més a més de recuperar obres poètiques de Bru de Sala i Josep Piera.

El Gall editor ha continuat amb la seva política d'expansió i ha nascut el nou premi Pollença de novel·la, que es va emportar Miquel Àngel Vida. Precisament ha estat Vidal un dels autors més prolífics del darrer any, ja que ha tret les Memòries literàries de Llorenç Moyà i el seus contes Cal·ligrafies agòniques. I si parlam de prolífics no oblidem que Janer Manila enguany també ha vist reeditada la seva novel·la Paradís d'Orquídees.

Lligat al seu nom va la creació del nou Institut d'Estudis Baleàrics. Dedicat a la promoció de la cultura pròpia de les Illes Balears, ha arrencat amb la presència a la fira de Frankfurt i també amb una ambiciosa campanya de promoció de la lectura. No tot han estat flors i violes per a l'Institut, ja que hi ha hagut crítiques punyents pel fet que aquesta entitat neix després de la sortida de les Illes Balears de l'Institut Ramon Llull.

Continuem amb la narrativa. Olympia a mitjanit de Baltasar Porce ha estat elogiat per tota la crítica i escollit com un dels millors texts publicats en llengua catalana en el 2004. El llibre va ser editat a més en castellà per Planeta. Idèntica sort ha tengut Rosa Planas a la mateixa casa editorial, amb el seu Les màscares de Florència. Un altre text saludat de manera molt elogiosa ha estat La meitat de l'ànima, la nova ficció de Carme Riera.

Així mateix és el moment de recordar les efemèrides. Ha estat l'any dedicat a Costa i Llobera i a Joan Alcover, però també el de Pere Capellà, de qui Moll ha publicat el primer volum de les seves obres completes. De tota manera, ha semblat com si aquest hagués estat només l'any de Costa i Llobera. Una altra fita important s'ha assolit durant el 2004. L'editoriaMol ha arribat als 70 anys. I ho ha fet amb una aposta decidida per la modernitat, redissenyant les seves col·leccions i amb el ferm propòsit de tornar a ser una editorial de referència en l'àmbit del territori de parla catalana, una empresa a què s'ha dedicat el seu director literari, Sebastià Alzamora.

A banda d'això, ha estat un any de presentacions literàries. El Consell de Mallorca presentà a Perpinyà els seus premis Mallorca, mentre que la llibreria Illa de Llibres i el Centre de Cultura de Sa Nostra han estat els espais on s'han duit a terme més presentacions enguany.

Si parlam d'espais, és inevitable la referència a la Casa Museu Llorenç Villalonga, que ha acollit jornades del cicle Transllegir i també Desaïllats, traduïdes en un recull de les intervencions de molt d'abast publicat per Abadia de Montserrat. Altres confessions fetes per escriptors són les que ha trobat Pere Antoni Pons en Els alens del verb, publicat per Hiperbòlic, la mateixa editorial que ha sorprès amb Carn de xoric de Miquel Pou, considerat el Bukowski mallorquí.

Els mallorquins han continuat guanyant premis i el jove Melcior Comes es va endur el Documenta, mentre que Jaume Santandreu guanyà el premi de narrativa gai Terenci Moix amb Catedral amb armaris, la novel·la més polèmica de l'any.

Com «de combat» varen ser qualificats els articles de Tomeu Martí recollits amb sal per Documenta Balear i publicats essencialment en aquesta casa. Antoni Serra va repassar els darrers anys setanta amb la segona part del seu dietari i Pere Ferrer va dur Joan March als primers llocs de venda de la fira del llibre d'enguany. Tot això acompanyat de les passejades per Palma de Miquel Ferrà i Martorel, que també va publicar El dia que Himmler anà als toros.

En matèria lírica ens hem trobat amb el cinquè aniversari de la revista S'Esclop i els nombrosos actes que han organitzat, la publicació del llibre de Lluís Servera pel centre cultural Capaltard i la notícia del premi Carles Riba de poesia per a Bartomeu Fio. A nivell poètic l'any havia començat amb la presència a les llibreries de Cap de cantó, d'Antoni Vidal Ferrando. Un bon any.