El pintor davant una obra seva de gran format al museu Es Baluard.

TW
0

J.H./M.D.Palma.
El pintor alemany Erwin Bechtold establert a Eivissa des de 1954 complirà vuitanta anys el 2005. Entre els projectes que prepara per celebrar-ho es troba una exposició antològica al Museu Es Baluard. La mostra acollirà no només el treball d'aquest pintor, nascut a Colònia el 1925, sinó peces dels artistes amb qui va compartir idees i una manera similar d'entendre l'art contemporani en la primera meitat del XX.

L'activitat pictòrica d'Erwin Bechtold s'ha desenvolupat majoritàriament a Eivissa, on a Sant Carles té el seu estudi, una casa que va adquirir el 1959, que llavors «era una ruïna», i que ell va restaurar combinant l'arquitectura pagesa amb els principis racionalistes del moviment modern.

Des dels seus inicis al món de la plàstica, el 1947, va mantenir una intensa relació amb els artistes espanyols de l'avantguarda. Primer amb els catalans del grup Dau al Set; també amb els madrilenys El Paso i va ser membre fundador del Grup Eivissa 59, al costat d'Erwin Broner, un dels moviments artístics més rellevants de l'illa Pitiüsa del qual van formar part Hans Laab, Katya Mairowsky, Bon Munford, Egon Neubauer, Antonio Ruiz, Bertil Sjöberg i Heinz Trökes.

La passada setmana, Bechtold recordava els seus primers anys a Eivissa: «És cert que record amb nostàlgia els primers anys a l'illa, però tampoc s'ha d'oblidar que el món ha canviat molt a tot arreu, i s'han de valorar com es mereixen les facilitats que ara tenim a Eivissa per poder viatjar i per comunicar-nos dins de l'illa. Així que no pens partir, tenc les arrels ben profundes i aquí pens seguir».

Erwin Bechtold, de qui una obra de gran format s'exhibeix a Es Baluard des de la inauguració del museu, també està professionalment lligat a Mallorca, ja que aquí ha exposat en diverses ocasions tant en espais privats com públics. El 1994 la seva obra va ser revisada a través d'una gran mostra a la Llonja.

Com s'escriu a la Gran Enciclòpedia de la Pintura i l'Escultura Balear, «el coneixement d'Espanya va suposar per a ell un gran descobriment», i tengué lloc en iniciar-se la dècada dels cinquanta del segle passat, després d'una estada a París, on va ser alumne de Fernand Léger.

El 1956 ja exposa peces que es poden incloure dins de l'informalisme matèric a la Sala Gaspar de Barcelona i a la Buchholz de Madrid. L'esmentada publicació resumeix els principis de la seva plàstica assegurant que «des de l'informalisme matèric fins a les variacions de l'angle sobre una superfície plana, l'obra d'Erwin Bechtold ha recorregut un llarg camí pels territoris més suggestius de l'art contemporani», una trajectòria de la qual el públic gaudirà a Es Baluard.