TW
0

TOLO LLABRÉS. Alcúdia.
Existeix una llegenda que té com a protagonista el dictador nazi Adolf Hitler i com a escenari un vaixell en el qual, suposadament, el dictador nazi i la seva amant Eva Braun haurien realitzat creuers de plaer. «La meva senyora especial» és com anomenava al seu vaixell el Führer, segons els rumors que parlen de l'admiració hitleriana per la nau. Hi ha pel·lícules, llibres, pàgines web i alguns pocs fets contrastats que alimenten el mite de les navegacions marineres de Hitler.

Al llarg de la dècada dels anys cinquanta aquesta llegenda va agafar força. Un vaixell, l'«Ostwind», es va convertir en el «Iot de Hitler», més per una «fantasia col·lectiva» que per proves reals, segons expliquen molts d'autors i historiadors. Aquest vaixell va acabar enfonsat a les aigües del port de Miami per un grup de supervivents de l'Holocaust.

L'«Ostwind» era un veler de fusta construït el 1936 per l'armada nazi. Tres anys després es noliejava el seu germà major, el «Nordwind», del dissenyador H. Gruber, per encàrrec d'un almirall del govern nazi. Amb una innovadora estructura d'acer, aquest vaixell-escola va ser utilitzat per competir en regates, on va batre records com el de la Fastnet que es va mantenir vigent durant més de dues dècades. Però també es diu que durant aquestes regates es va fer servrir per a tasques d'espionatge i fins i tot es comenta que aquest podria haver estat el vertader «Iot de Hitler». Hi ha una imatge antiga en què apareix el Führer assegut a la coberta d'un vaixell que per la seva fesomia podria ser ben bé aquest.

En acabar la segona Guerra Mundial, el «Nortwind» va ser requisat com a botí de guerra pels britànics. Va passar uns anys a Escòcia i a Itàlia fins que l'empresari alemany Hans Albrecht el va comprar per desmuntar-lo i tornar a muntar de nou, peça a peça, reutilitzar tot allò que encara estava bé i fabricar de nou les peces que no servien segons els plans originals de construcció. Ha estat un llarg treball de tres anys i molts diners que s'ha realitzat al Port d'Alcúdia. Un temps suficient com perquè la llegenda del «Iot de Hitler» reneixi, aquesta vegada des dels ports de la zona nord de Mallorca.

Fa uns mesos aquest veler de dos pals i 26 metres del llarg ha estat botat de nou per tornar a competir. Ara ho fa en les regates de vaixell d'època. Va participar en la del Comte de Barcelona i avui surt de cap a Impèria, a Itàlia, i després a Cannes i després Saint Tropez. Amb ell viatja la llegenda i el dubte de si és o no el «Iot de Hitler».