Els cercadors de tresors malais somien en l'«A Flor do Mar»

La nau continua enfonsada a Sumatra fa 500 anys

TW
0

Gairebé cinc segles després del seu enfonsament, la nau portuguesa A Flor do Mar desperta encara l'interès dels cercadors de tresors, que persegueixen un botí calculat pels experts en uns 80.000 milions de dòlars.

Les restes de la nau portuguesa, construïda a Lisboa el 1502 amb un desplaçament de 400 tones, descansen en algun lloc de la costa nord de l'illa indonèsia de Sumatra i en aigües no molt profundes, amb la qual cosa es considera el tresor desaparegut més valuós del planeta.

La nit del 20 de novembre de 1512 i al comandament del virrei Alfonso de Albuquerque, la nau es va retre a una forta tempesta a l'estret de Malaca, que la va empènyer contra els esculls de la costa nord de Sumatra, al costat del regne de Daru.

L'A Flor do Mar navegava rumb a Goa, a la costa occidental de l'Índia, suposadament carregada amb 60 tones d'or que havien estat saquejades dels palaus del Soldanat de Malaca, actualment a Malàisia.

Unes 400 persones van morir en el naufragi, incloent-hi dones artesanes del brodat de la seda i al·lots que havien estat capturats com a esclaus per servir a la cort portuguesa, mentre que el virrei i quatre persones més van aconseguir salvar-se.

Aparentment, tots els intents de rescatar el tresor han fracassat, incloent-hi l'últim d'ells, noliejat per la família de l'exdictador indonesi Suharto, que entre 1989 i 1992 va investigar la zona del naufragi sota la supervisió d'una empresa australiana i que es diu va costar uns 20 milions de dòlars.

Segons el cercador de tresors nord-americà Robert Marx, el lloc del naufragi es troba a un total de trenta-set metres de profunditat i sota quinze metres de sediments diferents.