TW
0

Hi ha una gran quantitat de pistes, però cap que resulti fiable per trobar les obres mestres El crit i La Madonna, del pintor expressionista noruec Edvar Munch, que foren robades diumenge del Museu Munch d'Oslo. La Policia noruega hagué d'admetre ahir que les investigacions s'han estancat i que els agents no tenen indicis segurs ni dels llenços ni tampoc dels lladres, molt més professionals del que s'havia pensat de tot d'una.

Les mateixes fonts assenyalaren que encara no s'han analitzat els rastres que els atracadors deixaren en la seva fugida precipitada. Per exemple els marcs dels quadres dels quals, tal vegada, es desferen per por que duguessin incorporats aparells de rastreig. A més, una altra evidència testimonia que sabien el que estaven fent, i és que activaren un dispositiu a l'interior del vehicle emprat per fugir, a fi de dificultar-hi el rastreig d'ADN genètic.

Així mateix, la Policia no té tampoc sospites o teories sobre els motius del dramàtic robatori, perpetrat davant nombrosos turistes que visitiven el centre en aquells moments.

En aquest sentit, alguns testimonis presencials afirmen que havien vist cinc individus actuant de manera sospitosa en un carrer cèntric d'Oslo durant els moments previs al robatori, a punta de pistola, al Museu Munch. «Estam treballant amb les pistes que ens ha proporcionat el públic», va declarar l'assistent del cap de Policia Iver Stensrud. I afegí que «per ara no ens hem cenyit a cap teoria». Així, l'única certesa que els agents han revelat és que els autors de la sostracció són persones amb un llarg historial delictiu i organitzats de manera professional.

Segons pareix, els inspectors noruecs s'han posat en contacte amb els seus homòlegs suecs, que tenen més experiència en la resolució d'aquests casos.

Mentre continuen les indagacions, s'ha pogut saber que l'administració del museu va rebre el març passat prop de 61.000 euros per millorar la seguretat, i que aquests doblers no s'invertiren. El Museu Munch tornà a obrir ahir les seves portes, amb el lloc on s'exhibien les dues teles sostretes ara buit.

Molts creuen que els lladres exigiran una recompensa per tornar el doble botí d'El crit, una icona de l'angoixa existencial, i La Madonna, una altra de les obres mestres de Munch. Sigui com sigui, els experts dubten que una ment criminal hagi pogut ordenar el robatori a mà armada per penjar els quadres en un lloc secret.