TW
0

Uns lladres armats protagonitzaren ahir el robatori d'un dels quadres més famosos de la història de l'art. El crit, obra mestra del pintor noruec Edvar Munch, va ser sostret del Museu Munch d'Oslo amb dos llenços més de l'artista: La Madonna i un altre de no identificat.

És la segona vegada que roben El crit, en un acte que ha commocionat Noruega. El país ha d'afrontar ara la desaparició d'un dels quadres més coneguts del món, referent de l'expressionisme. Alguns experts consideren que aquest llenç pot arribar en el mercat a un valor entorn de 500 milions de corones (devers 62 milions d'euros).

Si el director del Museu Nacional, Sune Nordgren, expressava la seva esperança que els lladres es comuniquin amb el centre per demanar una recompensa i torles obres, la ministra de Cultura, Valgerd Swarzstad, comparegué del tot desolada per fer-se ressò del sentiment nacional davant la pèrdua d'aquestes peces.

El robatori es produí devers les 9.15 GMT davant diversos testimonis segons els quals els lladres -tres homes fortament armats, segons declararen- entraren al Museu Munch d'Oslo vestits de negre i emmascarats i n'amenaçaren el personal amb les seves pistoles.

La tensió del moment propicià que, a més d'El crit, els lladres aconseguissin endur-se La Madonna i un altre quadre no identificat de Munch. Els assaltadors fugiren amb un Audi negre i en la seva cursa es desprengueren d'un dels marcs dels olis robats. Munch realitzà diverses versions d'El crit -pintura que s'emmarca en l'obra capital de l'artista El fris de la vida- i la robada ahir a Oslo data del 1893.

El crit representa una dona el rostre de la qual s'assembla a una caravel·la que sosté entre les seves mans com a símbol d'angoixa i desesperació. Els colors estridents i les distorsions de la línia accentuen aquesta atmosfera d'opressió com a mostra de la soledat i el pessimisme de l'ésser enfront de l'adversitat.