TW
0

P. GIMÉNEZ.Palma.
Tot i acceptant que pugui existir patrimoni amagat, l'espasa de Dàmocles penja sobre el patrimoni marítim flotant d'embarcacions menors de Mallorca, que es troba amenaçat de manera seriosa segons es desprèn de les dades de l'inventari de Bernat Oliver Font que publica El Gall Editor. Les xifres són tan alarmants que, si tot continua així, en un període inferior a 5 anys algunes de les tipologies existents ara mateix poden desaparèixer. El volum que acaba de treure l'historiador «resumeix la situació de la flota artesanal menor de les Illes», dins la qual l'expert en patrimoni marítim diferencia quatre tipologies: el llaüt, el bot, el gussi i la pastera. Les vicissituds d'aquests models es posen en relleu a partir d'un inventari que «quantifica el nombre d'embarcacions i sintetiza les dades dels inventaris publicats entre els anys 1990 i 2001 -un total de quatre-», assenyala Bernat Oliver.

La situació que s'evidencia un cop duita a terme l'anàlisi no és gens esperançadora. Llevat de la flota de llaüts, «perquè tot i que també estan desapareixent, encara en queden molts», de les 77 pasteres comptades en els anys noranta, el 2001 «només en restaven 14». La quantitat de gussis ha minvat en proporcions semblants. De 21 que n'existien l'any 96 s'ha passat a 12. El nombre de bots -sense coberta- també ha patit una alarmant caiguda del 50% i s'ha passat de 66 naus registrades el 96, a només 30 el 2001.

L'únic aspecte positiu que es desprèn de la investigació d'Oliver és que «l'estat d'aquestes embarcacions, en general, és bo» i «encara hi ha gent que es preocupa de mantenir aquesta classe de naus» com ara l'Associació d'Amics del Museu Marítim, l'Associació de Vela Llatina, l'Associació d'Alcúdia Amics de L'Agustina i la publicació Mar de Mars. «Tot i que pugui existir patrimoni amagat, aquestes xifres indiquen que la ciutat ha guanyat la partida a l'antic mar de fusta», opina Oliver. L'historiador, que lloà iniciatives com la tot just clausurada Fira Nàutica de Portocolom «perquè dinamitzen el mercat de la fusta», destacà que l'objectiu del document publicat «és donar una base de dades nova perquè les institucions hi puguin treballar».

Quant a la flota de naus més grosses, denuncià que «la situació no millora» i recordà l'errada comesa per les institucions de deixar passar l'oportunitat d'adquirir el pailebot Isla Ebusitana.

Oliver insistí que «la flota d'embarcacions representa una mostra de la cultura material i la història social de cada regió. Mentre que les naus majors han servit per establir les comunicacions i han permès la formació d'una cultura mediterrània, entorn de les menors es desenvoluparen els usatges de pesca». La pèrdua d'aquestes tipologies és un mal per a la cultura.