Diversos dirigents occidentals, entre ells per primera vegada un canceller alemany, assistiren ahir a les cerimònies del 60è aniversari de la insurrecció de Varsòvia durant la Segona Guerra Mundial, que va concloure amb 200.000 polonesos morts i la destrucció de la ciutat per ordre d'Adolf Hitler davant els ulls de l'Exèrcit Roig soviètic i els anglonord-americans. La ciutat de Varsòvia va aturar la seva activitat a les quatre de l'horabaixa per commemorar l'inici, l'1 d'agost de 1944, de la insurrecció contra els nazis.
La presència del canceller alemany, Gerhard Schroeder, en aquestes commemoracions suposa una passa més cap a la reconciliació, mentre que el secretari d'Estat nord-americà, Colin Powell, va reiterar el suport de Washington al seu fidel aliat, en clara referència a Iraq.
En acabar una trobada amb el ministre polonès de Relacions Exteriors, Wlodzimierz Cimoszewicz, Powell va afirmar que «Polònia mai més no tornarà a estar sola com ho va estar fa 60 anys. Estats Units sempre serà al costat de Polònia», remarcà.
Malgrat tot, a títol personal, Cimoszewicz va subratllar que fa 60 anys es van cometre «grans errors quan els tres aliats (Estats Units, Unió Soviètica i Gran Bretanya) van decidir repartir-se Europa» en les conferències de Teheran (1943) i Yalta (1944).
«Van decidir el futur de països independents i sobirans que combatien amb la seva sang per la seva llibertat (...). Això no ocorrerà mai més», va declarar en la conferència de premsa amb Powell.
Durant els 63 dies de combats, l'Exèrcit Roig va romandre immòbil a unes desenes de metres. Després que l'Exèrcit Interior (AK), no comunista, firmàs la seva rendició als nazis el 2 d'octubre de 1944, els soviètics contemplaren impàvids la destrucció de la capital casa per casa. El gener de 1945, els soviètics entraren a la Varsòvia enrunada.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.