«Barques sota la Llonja», un oli del 1899.

TW
0

P.GIMENEZ.Palma.
La marina i el retrat centraren una producció que també deixà un espai a la representació de la figura, el paisatge i, esporàdicament, de la natura morta. Aquests foren els temes principals que l'artista Antoni Fuster Forteza (1853-1902) va cercar la inspiració per crear unes obres que s'inscriuen dins l'estètica realista de finals del XIX.

Coneguda escassament o de forma fragmentària, l'obra del pintor mallorquí serà objecte d'una exhaustiva revisió al Centre de Cultura Sa Nostra, amb motiu de la mostra antològica dedicada a Fuster Forteza amb què la institució clourà el desembre l'any expositu.

A hores d'ara, el projecte d'exposició es troba a una fase d'inventariat de les obres de Fuster Forteza. Des de fa un any i mig, un equip dirigit pel restaurador i historiador José Maria Pardo, que també integren Pilar Ortega i Àngela García, s'ha dedicat a catalogar les peces localitzades, que ja superen les 200 obres, sobre les que després es farà la selecció de les pintures, dibuixos i aquarel·les que s'exhibiran.

Segons José Maria Pardo, a més de les obres propietat de l'administració balear, la majoria de les peces inventariades «pertanyen a col·leccions particulars» i, tot i que no totes integraran la mostra «si apareixeran al catàleg que il·lustrarà Gabriel Ramon», afirma Pardo.

En aquesta revisió, l'historiador destacà que l'ha sorprés el fet de «trobar tantes obres, perquè -justifica- la producció pictòrica professional d'Antoni Forteza no es va dirigir a un pla comercial». Com cita la Gran Enciclopèdia de la pintura i l'escultura a les Balears, «Fuster representava un dels nombrosos exemples de pintors de procedència burgesa, que després de rebre una formació cosmopolita mantenia la seva obra al marge del mercat i lluny dels certàmens».

També «destaca especialment el paper que el pintor desenvolupà com a retratista». A banda dels retrats que Forteza Fuster pintà dels fills il·lustres del moment, segons apuntà José Maria Pardo «s'han pogut reunir nombroses composicions de figures i més de 60 retrats de personatges populars».

Tanmateix, dins de la producció d'Antoni Fuster Forteza -hereu de l'estètica d'artistes com Antoni Ribas, Ricard Angckermann i Joan Bauzà-, les escenes marítimes i portuàries són majoritàries. Els quadres costumistes, habitualment amb el port com a teló de fons, i els paisatges (mai com a protagonista en sí mateix) foren altres de les temàtiques que abordà Fuster.