El retaule del Roser recobra l'esplendor

El taller de restauració del Bisbat treballa en la recuperació de la peça de principis del XVIII

TW
0

P.GIMÉNEZ.Palma.
L'equip del taller de restauració del Bisbat de Mallorca ha iniciat les tasques de recuperació de l'anomenat retaule del Roser. L'obra, l'autoria de la qual es desconeix, data de principis del segle XVIII i està ubicada a la l'església de Sant Joan Baptista de Muro. Segons l'estudi preliminar elaborat per l'equip de restauració que dirigeix Antònia Reig, els treballs que han de tornar al retaule els colors originals de les pintures i la consistència a les escultures i a l'arquitectura que dóna forma al conjunt tenen un cost inicial estimat de 30.000 euros i preveu dues vessants: una primera fase se centrarà en la recuperació del cos arquitectònic i escultòric del retaule, mentre que un segon front abordarà la restauració de la pintura.

Pel que fa a l'estructura arquitectònica, les actuacions previstes estan pensades per corregir l'atac d'insectes xilòfags que semblen atacar l'estructura; les juntes obertes, corregir faltes volumètriques puntuals, ancorar bé determinades peces del conjunt, i altres imperfeccions que s'han identificat a partir d'un estudi organolèptic del conjunt.

L'equip de restauradors (integrat per Elena Sáiz, Maria Francisca Jaén, Maria Victòria Reina i Maria Antònia Fernández) té previst netejar la seva superfície, per dur a terme després la tasca de desinfecció i consolidació dels elements. Després de preparar la superfície, els treballs de recuperació continuaran amb les feines de fixació, consolidació estructural, reintegració volumètrica i estucat, per acabar amb la protecció final del conjunt mitjançant una capa homogènia i d'aspecte natural.

Pel que fa a les escultures, amb un estat de conservació regular segons l'informe, les principals afeccions que ataquen les peces i que s'han de corregir són juntes obertes, pèrdues volumètriques, forats produïts pels atacs d'insectes i restes de cera. Val a dir que el retaule del Roser és especialment ric en elements escultòrics. Conté dues talles exemptes, sis àngels de cos sencer (a la predel·la) i nombrosos capets d'àngel repartits per tot el conjunt.

La segona actuació, centrada en la recuperació de les 15 pintures a l'oli que ornamenten el retaule del Roser -corresponents als 15 misteris- preveu sotmetre les teles a treballs de fixació, reentelat, neteja, vernissat, estucat, reintegració pictòrica i vernissat final.

L'obra de principis del segle XVIII és un retaule rosari, d'aquí la seva denominació, i en aquest es pot observar des d'escultura exempta, fins a relleu aplicat i pintura. Ubicat a la capella fonda de l'església de Muro, el conjunt s'aixeca sobre una peanya de pedra i està compost de predel·la, un cos principal i àtic. En el centre, flanquejat per dos àngels, el cos principal s'endinsa en una obertura rectangular vorejada pels quinze quadrets als que es reprodueixen els «misteris».

L'obertura central presenta a l'interior un segon buit amb arc de mig punt dins del qual s'ubica la imatge titular, la Mare de Déu del Roser.

Entre d'altres elements, mereixen ser destacats els dos àngels que flanquegen el cos principal. Ambdós es presenten damunt dos rosers i també els vestits estan adornats amb roses.